Jouw eigen bezorgdienst

Bezorgservice integreren in de horeca - zo werkt het

Een bezorgdienst aanbieden brengt niet alleen voordelen voor jouw klanten met zich mee, maar ook voor jouw bedrijf. Enerzijds maakt het de verkoop flexibeler en je bent minder afhankelijk van externe invloeden (zoals Corona of het weer), anderzijds kan de bezorgservice jouw omzet verhogen.

We laten je zien waar horecaondernemers op moeten letten bij het opzetten van hun eigen bezorgdienst en hoe deze verschilt in stedelijke en landelijke gebieden. In dit artikel kom je meer te weten over:

Het aanbieden van bezorgdiensten in de grote stad

In een grote stad zoals Amsterdam of Rotterdam kun je zelf ’s nachts om 00:00 uur nog een burger laten bezorgen. Veel restauranthouders en restaurantketens willen echter niet langer afhankelijk zijn van de grote platforms en bieden een eigen bezorgdienst aan, omdat restaurants hoge provisies aan bezorgdiensten moeten betalen. Dit kost tussen de 10% en 30% van de omzet van de bestelling, afhankelijk van hoe het wordt verwerkt.

 

Tijdens de pandemie werden daarom veel mensen creatief en waagden ze via een eigen webshop en eigen bezorgers de stap naar onafhankelijkheid van bezorgdienst-monopolisten, zoals bijvoorbeeld Thuisbezorgd.

Het aanbieden van bezorgdiensten op het platteland

Bezorgdiensten op het platteland zijn nog niet zo gebruikelijk. Er ontstaan echter steeds meer ideeën over hoe men met behulp van digitalisering goederen bij klanten kan bezorgen. Lokale aanbieders met bezorgdiensten of zelf ophalen worden daarom steeds populairder. Daarom is het opzetten van een eigen webshop een goede keuze.

 

Vooral op het platteland zijn bezorgdiensten met een lokaal productaanbod succesvol. Deze onderscheiden zich door een buitengewoon kenmerk. Veel klanten, zowel in de stad als op het platteland, hechten veel waarde aan biologische, seizoensgebonden en lokale producten. En dit wordt vooral mogelijk gemaakt door de landelijke gebieden, waar lokale producenten transparantie over de herkomst van hun producten kunnen garanderen.

 

Daarom bundelen steeds meer bedrijven, bakkerijen, boerderijen en biologische winkels uit nabijgelegen gebieden hun krachten om gezamenlijk een bezorgdienst aan te bieden voor hun lokale producten. Via hun eigen webshops kunnen klanten producten van verschillende bedrijven selecteren. De aanbieders bouwen op een continue groeiende gemeenschap die het leven op het platteland vergemakkelijkt.

Integreren van bezorgdiensten in de horeca: waar moet je rekening mee houden?​

Over het algemeen functioneren bezorgdiensten in steden beter dan op het platteland, omdat de infrastructuur eenvoudiger te gebruiken is. Door de crisis neemt echter de vraag naar deze dienst toe en creëert ook op het platteland, vooral door technologische vooruitgang, nieuwe mogelijkheden. Als je besluit een bezorgdienst op te zetten, is het zinvol om als eerste stap een doelgroepanalyse uit te voeren, die nauw moet aansluiten bij een onderzoek naar de lokale structuur. Met behulp van een professionele aanbieder zoals SIDES kun je vervolgens snel en eenvoudig jouw eigen webshop met bestel app opzetten.

 

Afhankelijk van het bezorgvoertuig dat je gebruikt, kun je het bereik van de bezorging vergroten of verkleinen. Overschat je capaciteiten hierbij niet, want als de bezorgtijden te lang zijn, zullen jouw klanten ontevreden zijn. Daarom is het verstandig om het bezorggebied in eerste instantie klein te houden.

Belangrijk is ook om je aanbod zo te kiezen dat de versheid gegarandeerd is en dat je voldoende transportcontainers en thermoboxen hebt. Hierbij moet je kiezen voor duurzame materialen, omdat consumenten steeds meer letten op milieuvriendelijke verpakkingen.

We helpen je graag bij het opzetten van jouw eigen bezorgdienst. Met onze bezorgdienstsoftware kun je eenvoudig aan de slag, of je nu op het platteland of in de stad bent, mede dankzij de integratie van bezorgplatforms.

Marketing voor bezorgdiensten: zo bereik je jouw klanten

Veel gasten genieten tegenwoordig van het gemak om maaltijden en boodschappen thuis of op het werk te laten bezorgen. Maar de keuze aan bezorgdienstaanbieders is groot. We geven je handige tips over hoe je klanten informeert via jouw eigen webshop en je onderscheidt van de concurrentie en bezorgplatforms.

Adverteren voor bezorgdienst via sociale media

Sociale media is een van de beste tools om gratis te adverteren voor jouw bezorgdienst. Voor een pas opgezette bezorgdienst is het daarom sterk aan te raden om profielen op Instagram en Facebook aan te maken om zichtbaar te worden met jouw bedrijf.

De platforms bieden je de mogelijkheid om professionele foto’s te uploaden, speciale acties en kortingsbonnen te delen met nieuwe klanten, en te reageren op opmerkingen en vragen. Je kunt ook gerichte advertenties in jouw regio plaatsen om de juiste doelgroep nog meer bewust te maken van jouw service.

 

Hier vind je tips over hoe je sociale media kunt gebruiken om jouw bezorgdienst te promoten:

Hier findest du Tipps, mit Social Media deinen Lieferservice zu bewerben:

Google Mijn Bedrijf instellen voor jouw bezorgdienst   

Google Mijn Bedrijf biedt je de mogelijkheid om de locatie van jouw bedrijf in te voeren, zodat klanten die op Google naar een bezorgdienst in de buurt zoeken, je snel kunnen vinden.

 

Op Google Mijn Bedrijf kun je ook een actueel menu en foto’s uploaden, de link naar jouw eigen webshop toevoegen, jouw openingstijden noteren en een telefoonnummer voor telefonische bestellingen achterlaten.

Gerichte online marketing voor jouw bezorgdienst

Een andere manier om online marketing in te zetten voor jouw bezorgdienst is door advertenties op Google te plaatsen. Met de juiste targeting verschijnen deze bovenaan in de zoekresultaten wanneer iemand in jouw omgeving naar een bezorgdienst zoekt. Hierdoor word je sneller gevonden en trek je nieuwe klanten aan.

 

Je kunt ook adverteren op gastronomische blogs of websites uit gerelateerde niches. Het gebruik van kortingscodes of promotieacties in jouw advertenties helpt je bovendien om nieuwe klanten voor jouw bezorgdienst te winnen.

Offline-marketing in de horeca

    

Om het volledige scala van marketing te benutten, beperkt het zich niet alleen tot online-advertenties en sociale media. Maak ook gebruik van offline-marketing, zoals bijvoorbeeld flyers met een kortingsactie voor jouw eigen webshop of de bijbehorende app. Deze kun je verspreiden in jouw restaurant, supermarkten en cafés. Je kunt de flyer ook toevoegen bij de bezorging van bestellingen via bezorgplatforms.

 

De kortingsactie stimuleert klanten die eerder via bezorgplatforms bij jou hebben besteld om bij de volgende bestelling via jouw eigen webshop te bestellen. Hiermee bespaar je op provisiekosten en bind je klanten op de lange termijn aan jouw bezorgdienst.

We hebben nog meer geweldige ideeën voor effectieve marketing in de horeca voor je verzameld:

Conclusie

Het is de moeite waard om je eigen webshop op te zetten met een bezorgservice, zowel op het platteland als in de stad. Zo kun je nieuwe klanten aantrekken en je verkoop verhogen. Maar je profiteert er ook van om je vaste klanten te verrassen met een nieuwe service. Het aanbieden van bezorging kan immers het profiel van je restaurant verbeteren.

Contact Form DE
immergrün Logo
immergrün
Losteria
burgerme
Hans im Glück
Hans im Glück

Vraag nu een gratis afspraak aan:

  • Ontvang een gratis introductie tot de SIDES-software
  • Verhoog je omzet tot 40%
  • Bezorg bestellingen tot 3x sneller
  • 100% veilig en voldoet aan alle normen
immergrün Logo
immergrün
L'Osteria
burgerme
Hans im Glück
Hans im Glück
YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden

YouTube

Mit dem Laden des Videos akzeptieren Sie die Datenschutzerklärung von YouTube.
Mehr erfahren

Video laden