Online zichtbaar zijn en gevonden worden

Online Marketing voor jouw restaurant voor een betere zichtbaarheid

Goede online marketing is één van de onderdelen voor een succesvol bedrijf. Dit omvat Social Media, een website, goede klantenbeoordelingen, een vermelding op Google Mijn Bedrijf en SEO-vaardigheden.

Zichtbaarheid op het internet is onmisbaar voor horecabedrijven. Veel gasten beginnen hun zoektocht naar een restaurant online, via zoekmachines zoals Google. Met een digitale menukaart en mooie foto’s kan de gast een eerste indruk krijgen van het restaurant en de gerechten. Bovendien kunnen ze de actuele contactgegevens en recensies over de kwaliteit en service vinden, wat helpt bij het kiezen van het juiste restaurant. In ons e-book “Online Marketing voor de Horeca” vind je alle belangrijke informatie!

Met name een jonger, internet georiënteerd publiek kan worden bereikt met goede online marketing. Het is dus de moeite waard om te investeren in een duurzame aanwezigheid op het internet. We geven je een praktische handleiding:

Wie is mijn doelgroep?

Succesvolle horecamarketing bestaat uit verschillende componenten. Afhankelijk van het concept en budget varieert de optimale marketingmix. Voordat je echter begint met marketingacties, moet je je doelgroep analyseren.

Doelgroep analyse voor gerichte marketing

Een klantenanalyse is het startpunt voor elke marketingstrategie. Als je je klanten niet kent, kun je geen verbinding met ze maken. Voor de klantenanalyse zijn de volgende punten belangrijk:

  • Demografie: leeftijd, inkomen, geslacht, opleiding en locatie

  • Psychografie: houding, doelen en overtuigingen

  • Gedrag: gewoonten, hoeveel geld ze uitgeven, hoeveel tijd ze online doorbrengen, etc.

Waarom is dit belangrijk? Als restauranteigenaar moet je de demografie van je klanten kennen. Dit dient als basis voor elke verdere marketingstrategie. Als bijvoorbeeld de meeste van je klanten tussen de 20 en 30 jaar oud zijn, is adverteren in een krant mogelijk niet effectief. Dan is het beter om te adverteren op Instagram. Hoe beter je je doelgroep begrijpt en je marketing ideeën daarop afstemt, hoe groter de kans dat je bedrijf snel wordt gevonden. Heb je je doelgroep gedefinieerd? Dan kun je nu beginnen met je marketingacties!

Hoe verhoog ik de zichtbaarheid van mijn restaurant online?

Website, Webshop & App

Als restaurant is het aanbevolen om een website te hebben, omdat 90% van alle gasten zich vooraf online informeren. De cijfers zijn hoger dan in welke andere sector dan ook. Met een restaurantwebsite kun je gasten informeren over gewijzigde openingstijden, vakanties of acties. De website is ook de beste plek om nieuwe klanten aan te trekken en ze enthousiast te maken over het eten in jouw restaurant. Hier kun je functies integreren, zoals een interactieve menukaart, een eigen webshop of een reserveringstool.

Bovendien kun je een webshop op je website integreren. Met een eigen webshop neem je bestellingen commissievrij aan en maak je je minder afhankelijk van grote bezorgportalen. Het voordeel: met je eigen webshop creëer je een eigen verkoopplatform en kun je marketingcampagnes starten. Een online winkel vult de omzet van het offline bedrijf aan, dient als uithangbord voor je producten en is een goed kanaal om met klanten te communiceren. Het webshopsysteem van SIDES, inclusief eigen bestel-app, is speciaal afgestemd op de eisen van bezorgdiensten en restaurants. Het webshopsysteem bevat dankzij onze jarenlange ervaring op het gebied van e-commerce alle functionaliteiten die nodig zijn voor een succesvol verkoopplatform.

 

Meer informatie over de webshop

Zoekmachine optimalisatie van de website

SEO staat voor het optimaliseren van je eigen website om te verschijnen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Om ervoor te zorgen dat je website hoog in de zoekresultaten verschijnt, moet je individuele content produceren en deze voortdurend ontwikkelen. Gebruik daarbij belangrijke zoekwoorden in je teksten op de website die zijn afgestemd op jouw doelgroep en producten. Als je website hoogwaardige inhoud bevat, creëert deze meerwaarde voor de gebruikers en verhoogt daarmee je positie in de zoekresultaten. Voor organisch verkeer hoef je niets te betalen. Als alternatief kun je met Google-advertenties op bepaalde zoekwoorden bieden om bovenaan te verschijnen in de betaalde zoekresultaten.

Een geoptimaliseerde website moet niet alleen worden gevoed met relevante content en belangrijke zoekwoorden, maar moet ook een zinvolle structuur hebben. Want een geoptimaliseerde website krijgt voorrang in de Google zoekresultaten (SERP’s). Zorg ervoor dat je website overzichtelijk is vormgegeven. Gebruikers moeten hier intuïtief hun weg kunnen vinden. Een leesbare website is ook belangrijk voor zoekmachines zoals Google. Een overzichtelijke website omvat een logische structuur van koppen, interne links, gebruiksvriendelijkheid en goede metabeschrijvingen.

 

Andere factoren die van invloed zijn op je ranking:

  • Technologie: goede ranking vereisen bijvoorbeeld snelle laadtijden of SSL-versleuteling van de website.

  • Gebruikerssignalen: ook verschillende gebruikersgegevens, zoals klikfrequentie, bounce percentage en verblijfsduur van gebruikers hebben invloed op de Google-ranking.

  • Backlinks: Door gerichte links te verzamelen van andere websites die verwijzen naar jouw eigen website, zorg je ervoor dat jouw eigen website een goede waarde krijgt op het internet. Voor Google is de linkpopulariteit van een website een belangrijke ranking factor.

In ons gratis e-book “Online marketing voor de horeca” geven we waardevolle tips voor jouw SEO-marketing.

Word gevonden met Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf (GMB) stelt horecaondernemers in staat om gratis een virtuele visitekaart aan te maken en hun online aanwezigheid via Google te beheren. Met een Google Mijn Bedrijf-account kan je jouw restaurant zichtbaar maken op Google en Google Maps om nog meer potentiële gasten aan te trekken. Om een goede positie te behalen, moet echter wel wat tijd worden geïnvesteerd in Google My Business.

Zorg er altijd voor dat alle informatie (openingstijden, contactgegevens, enz.) up-to-date is en maak optimaal gebruik van het gratis platform om jezelf online te presenteren. Upload bijvoorbeeld sfeervolle afbeeldingen van jouw restaurant om mensen te verleiden om te komen. Voeg een menu toe zodat geïnteresseerde gasten vooraf informatie over het eten en de prijzen kunnen opzoeken. Gebruik de berichtenfunctie om bijvoorbeeld acties prominent te promoten. Je kunt ook Google Food Ordering integreren, zodat klanten direct bij jou kunnen bestellen via Google.

 

Bouw Social Media kanalen

Het gebruik van Social Media kanalen is een andere geweldige strategie om jouw zichtbaarheid op het internet te vergroten. Het biedt talloze mogelijkheden om te communiceren met potentiële klanten en vaste gasten. Facebook, Instagram, Twitter en TikTok behoren momenteel tot de populairste Social Media platformen voor horecabedrijven.

Elk van deze platformen spreekt een specifieke doelgroep aan. Het is daarom belangrijk om de social mediastrategie voor elk kanaal aan te passen. Het is echter aan te raden om je te concentreren op enkele kanalen die het meest relevant zijn voor jou, in plaats van tegelijkertijd actief te zijn op alle platforms.

 

Influencer marketing voor meer bereik

Social Media marketing is al een must in de horeca. In tegenstelling tot Social Media marketing is influencer-marketing nog relatief jong, maar deze vorm van marketing heeft zich al bewezen en wordt steeds belangrijker. Reclame door influencers blijkt vooral een zeer effectieve aanpak te zijn als het gaat om de authentieke positionering van merken bij relevante doelgroepen die moeilijker te bereiken zijn via traditionele advertentiekanalen of die daar sceptisch tegenover staan.

Influencers worden beschouwd als merkambassadeurs die hun persoonlijke ervaringen en aanbevelingen delen op Social Media. Hiermee wordt het gedrag van hun publiek beïnvloed.

Aanbevelingen van influencers werken als de nieuwe vorm van “mond-tot-mondreclame” in de media. Vooral samenwerkingen met relatief kleine influencers die regionaal actief zijn kunnen interessant en kosteneffectief zijn voor de horeca.

 

Moedig klantrecensies aan

Potentiële nieuwe klanten lezen online beoordelingen voordat ze beslissen om naar een restaurant te gaan. Ga in op zowel positieve als kritische recensies en reageer tijdig. Hiermee laat je zien dat je de mening van je gasten serieus neemt en waardeert.

Beoordelingen van gasten helpen ook om de positie en zichtbaarheid van je bedrijf te verbeteren. Als je een website hebt voor je bedrijf, kun je voor groei zorgen door te communiceren met klanten via een beoordelingsplatform zoals TripAdvisor. Wat helpt om je  vermelding daar op te frissen. Dit omvat visueel aantrekkelijke foto’s, actuele openingstijden en een passende beschrijving (natuurlijk SEO-geoptimaliseerd).

Motiveer je klanten om een beoordeling op deze kanalen achter te laten met bijvoorbeeld een bonusprogramma of vouchers. Een andere belangrijke strategie is om beoordelingen en vragen – vooral kritische recensies – tijdig, positief en met veel gevoel te beantwoorden. Beoordelingsportals bieden de mogelijkheid om een hogere zichtbaarheid te krijgen en nieuwe gasten te winnen bij het juiste omgaan met klantbeoordelingen.

Nieuwsbriefmarketing om bestaande klanten te behouden

E-mailmarketing is een kosteneffectieve en betrouwbare manier om bestaande klanten op lange termijn aan je restaurant te binden. Coupons en kortingsacties zijn een goede manier om het klantcontact te verbeteren en gasten aan te moedigen om opnieuw te bestellen. Om een grotere klantloyaliteit op te bouwen, kun je bijvoorbeeld je klanten feliciteren met hun verjaardag. Hierdoor zorg je ervoor dat je klanten positief aan jouw restaurant blijven denken. Bovendien kan een loyaliteitsprogramma eenvoudig worden geïntegreerd in de webshop, waarbij klanten bij elke bestelling automatisch punten krijgen die bij de volgende bestelling als korting kunnen worden gebruikt.

Om een nieuwsbrieflijst op te bouwen, kun je een widget op je website integreren waar klanten hun e-mailadres kunnen invoeren om op de hoogte te blijven. Nadat je je eerste e-maillijst hebt gemaakt, kun je gasten informeren over de nieuwste kortingen en acties. Je kunt e-mailadressen ook verzamelen via de webshop door een formulier of check box bij de bestelling te plaatsen. Deze formulieren kunnen waardevolle klantgegevens zoals naam en geboortedatum vastleggen.

 

Google Ads voor het aantrekken van nieuwe klanten

Google Ads is een online advertentiesysteem van Google waarmee je advertenties kunt plaatsen in de Google-zoekresultaten en andere Google-diensten, zoals het Google Display Netwerk of YouTube.

Maak verschillende zoekadvertenties en stel daarbij de bijpassende zoekwoorden in waarop jouw advertentie moet worden weergegeven. Hiermee kun je potentiële klanten op het juiste moment bereiken, namelijk wanneer ze online op zoek zijn naar een nieuw restaurant.

Je advertenties worden afgerekend volgens de Cost-per-Click-methode. Dit betekent dat je pas hoeft te betalen voor de advertenties als een klant erop klikt. Dit advertentiemodel is ideaal voor horecabedrijven die net beginnen, omdat de website direct op de bovenste rangen wordt weergegeven zonder lange termijn investering in zoekmachine optimalisatie.

 

Evenementen voor lokale zichtbaarheid

Evenementen zoals foodfestivals, sportevenementen en concerten zijn een geweldige manier om de bekendheid en reputatie van je bedrijf te vergroten en de omzet te verhogen. Dergelijke evenementen bieden een plezierige setting waarin restauranthouders en klanten samenkomen.

Het zogenaamde ‘ervaringsmarketing’ biedt je bedrijf de mogelijkheid om je beste gerechten te presenteren, contacten te leggen en tegelijkertijd een beleving te creëren waardoor potentiële nieuwe klanten kunnen worden gewonnen of bestaande klanten aan je kunnen worden gebonden.

Conclusie

Zoals we in dit artikel hebben laten zien, zijn er tal van marketingacties die verschillen afhankelijk van de doelgroep die je wilt aanspreken. Er bestaat dus geen standaard marketingplan. Een klantenanalyse moet echter absoluut vooraf worden uitgevoerd, aangezien deze als basis dient voor alle verdere marketingacties. Tegenwoordig is het een voordeel als een bedrijf een online aanwezigheid opbouwt op Google en op social media platforms zoals Instagram. Met SEO-maatregelen en Google Ads verbeter je bovendien de zichtbaarheid en het bereik van jouw restaurant website.

Influencer marketing bied je een innovatieve manier om nieuwe klanten te winnen die moeilijk te bereiken zijn via traditionele reclamekanalen. Met lokale evenementen zoals food festivals creëer je onvergetelijke ervaringen voor potentiële en bestaande klanten – en het kan ook jouw reputatie verder verbeteren. Tegelijkertijd dient het netwerken met andere bedrijven in jouw omgeving om deze bedrijven voor jou te laten adverteren.

Contact Form DE
immergrün Logo
immergrün
Losteria
burgerme
Hans im Glück
Hans im Glück

Vraag nu een gratis afspraak aan:

  • Ontvang een gratis introductie tot de SIDES-software
  • Verhoog je omzet tot 40%
  • Bezorg bestellingen tot 3x sneller
  • 100% veilig en voldoet aan alle normen
immergrün Logo
immergrün
L'Osteria
burgerme
Hans im Glück
Hans im Glück

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie