Voor meer online zichtbaarheid in de horeca

Google Mijn Bedrijf: Waarom is de inschrijving de moeite waard?

Tegenwoordig is Google dé manier voor het verzamelen van informatie voor miljoenen gebruikers per dag. Dit geldt ook voor de horeca: de meeste gasten informeren zich online over een restaurant of bar voordat zij hier naartoe gaan. Zo ook via Google Mijn bedrijf (ook wel GMB).

Als eigenaar van een horecaonderneming is het daarom bijzonder belangrijk om te zorgen voor een professionele online aanwezigheid, via je eigen website of GMB, en om je potentiële gasten te voorzien van alle relevante informatie. In dit artikel lees je hoe je, als horecaonderneming, kunt profiteren van een sterke online aanwezigheid met behulp van GMB.

In deze blog lees je over:

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Tegenwoordig wordt een Google Mijn Bedrijf-account beschouwd als een virtuele identiteitskaart waarin de belangrijkste informatie over je bedrijf (zoals contactgegevens, adres, website, referenties) is opgenomen. Het Google Mijn Bedrijf-profiel is gratis en kan door iedereen worden bekeken, dit betekent dat je verschijnt in het Google-ecosysteem (zoekmachine en Google Maps).

Daarbij heb je met een vermelding een gratis etalage die een positief effect kan hebben op je lokale SEO. Door op te duiken in de lokale zoekopdrachten van gebruikers, verhoog je de zichtbaarheid van je online aanwezigheid. Een betere zichtbaarheid betekent ook meer bezoeken aan je website en daarbij de mogelijkheid tot meer bestellingen.

Google my Business

Wat is het voordeel van een account voor Google Mijn Bedrijf?

1. Gratis aanmaken: het grootste voordeel van GMB is dat het gratis is: je hoeft geen fortuin uit te geven om je online zichtbaarheid en aanwezigheid te ontwikkelen. Het registratieproces is eenvoudig en relatief snel, en er zijn geen kosten verbonden aan het beheren en bijwerken van je account.

2.Betrouwbaar alternatief voor een website: Heb je niet de tijd of de middelen om je eigen website te maken? GMB is een zeer goed alternatief omdat het je een gratis “online etalage” biedt. De Google Mijn Bedrijf tool heeft niet alleen een directe impact op de ranking van je bedrijf in lokale zoekopdrachten, maar beschikt ook over een geïntegreerde statistiektool waarmee je het aantal bezoeken aan je profiel kunt analyseren of kunt nagaan hoe het werd gevonden.

3. De belangrijkste informatie over je onderneming is zichtbaar voor iedereen: door je gegevens toe te voegen aan GMB, is alle belangrijke informatie in één oogopslag zichtbaar: telefoonnummer, adres, openingsuren, type restaurant, klantenbeoordelingen, link naar website, enz. Je Google Mijn Bedrijf profiel is een echte bron van informatie voor je potentiële klanten. Vergeet niet je profiel bij te werken als het niet up-to-date is, om te zorgen dat je potentiële gasten altijd de laatste informatie hebben.

4. Eenvoudige communicatie met je klanten: Een Google Mijn Bedrijf profiel is niet alleen een manier om je lokale zichtbaarheid te verbeteren, maar het stelt je ook in staat om direct te communiceren met je klanten en bezoekers, bijvoorbeeld door te reageren op hun meningen en opmerkingen. Je hebt ook de mogelijkheid om rechtstreeks met je klanten te communiceren via de chatfunctie binnen je bedrijfsprofiel.

Google my Business

5. Visuele presentatie van je horecaonderneming: Een GMB vermelding is ook een geweldige kans om je bedrijf en je gerechten op een aantrekkelijke manier te presenteren: Zorg ervoor dat mensen je zaak willen bezoeken en je eten willen proberen door aantrekkelijke afbeeldingen te uploaden.

6. Online reserveringen: GMB heeft een boekingsfunctie geïntegreerd in het profiel. Om deze functie te gebruiken, moet je je op een boekingspagina van een Google-partner bevinden. Als je bedrijf al op een van deze boekingssites aanwezig is, zal de functie standaard in je profiel worden weergegeven. SIDES biedt een directe interface met de Google-bestelfunctie. Dit betekent dat bestellingen via Google gemakkelijk en flexibel kunnen worden geboekt.

Conclusie

Of je nu net je horecazaak hebt geopend of van plan bent een tweede restaurant te openen, een GMB vermelding is een must om je zichtbaarheid online te vergroten en je ranking te verbeteren. Door je Google Mijn Bedrijf profiel optimaal in te stellen en te gebruiken, kan je restaurant zich onderscheiden van je lokale concurrenten en nieuwe klanten aantrekken, zowel fysiek als online.

Ben je al SIDES-klant?

eatDOORI
Losteria
burgerme
USHI Logo
USHI

Vraag nu een gratis afspraak aan:

  • Ontvang een gratis introductie tot de SIDES-software
  • Verhoog je omzet tot 40%
  • Bezorg bestellingen tot 3x sneller
  • 100% veilig en voldoet aan alle normen
eatDOORI
L'Osteria
burgerme
USHI Logo
USHI