Dé manier om de werkdruk te verlagen

5 tips voor een succesvol personeelsbeheer

Het plannen, roosteren en beheren van een personeelsbestand vraagt veel zorg en tijd. Horecaondernemers moeten ervoor zorgen dat er elke dag en elke shift genoeg personeel aanwezig is. Ook moet je als horecaondernemer ervoor zorgen dat het personeel tevreden is met de werklast en productief kan werken.

Met de veranderende digitale wereld is er steeds meer potentieel om verbeteringen door te voeren in de horecabranche. Hier lees je 5 tips over hoe je succesvol personeel kunt managen in de horecabranche en je shiftplanning in het restaurant kunt verbeteren.

Wat is personeelsbeheer?

Personeelsbeheer is verantwoordelijk voor alle taken op het gebied van personeelsadministratie, personeelsbeheer, personeelsontwikkelingen en personeelsplanning. Het hoofddoel van human resource management is tevredenheid onder werknemers bereiken en bedrijven te helpen betere prestaties te leveren. Dit wordt bereikt door verschillende factoren, zoals geoptimaliseerde processen voor werknemers, online personeel zoeken en plannen, automatisering van taken en verbeterde communicatie.

Hier zijn 5 tips om je team sneller, efficiënter en gemotiveerder te maken.

Tip 1:

Werving van personeel - Het online werven van nieuw personeel

Om goed opgeleid en ervaren personeel binnen te halen, is het belangrijk op verschillende kanalen contacten te leggen en aanwezig te zijn. Dankzij digitalisering kunnen de verschillende social media kanalen worden gebruikt. Er zijn verschillende vacaturesites waar je jouw vacature kunt plaatsen. Maar een betekenisvolle aanwezigheid op social media is ook geschikt voor het werven van werknemers laat zien en de sterke punten en de voordelen van je bedrijf duidelijk naar voren komt. Bovendien is het slim om je vacatures ook nog toe te voegen aan je website. SIDES kan hierbij van dienst zijn om de ideale website voor jouw horecaonderneming te maken.

Tip 2:

Personeelsplanning in de horeca met een shiftplanner tool

Plan je personeel op de goede manier. Een online shiftplanner is een hulpmiddel en een oplossing voor de ouderwetse Excel-spreadsheet of handgeschreven notities.

Shift planning software kan snel en gemakkelijk worden geïntegreerd en biedt vele voordelen:

  • De werkdruk wordt verminderd
  • Het personeelsrooster is vanaf ieder apparaat te bekijken
  • Minder fouten door automatisering
  • Gestructureerde communicatie bij personeelsplanning
  • Naleving van wettelijke voorschriften
  • Verhoogde efficiëntie bij het plannen van diensten
Tip 3:

Regelmatige opleidingen voor je werknemers

Je werknemers moeten altijd kunnen blijven leren en op de hoogte blijven van de nieuwe regels binnen de horeca. Daarom zijn regelmatige opleidingen of seminars belangrijk. Via opleidingen kan de beroepskennis worden vergroot en nieuwe vaardigheden aangeleerd worden. Zo kun je ook de competenties van je werknemers beter beoordelen, hun kennis vaststellen en die opvullen door bijscholing. Het helpt je ook productiever te werken en je bouwt een sterke band op met je werknemers.

Mindestlohn
Tip 4:

Vraag om feedback van werknemers

Je werknemers kennen de sterke en zwakke punten van al je werkprocessen. Daarom is het belangrijk dat je als horecaondernemer luistert naar opbouwende kritiek en dit ook aanmoedigt.

Feedback kan een grote impact hebben op het succes van je restaurant. Bovendien blijven tevreden werknemers langer bij je bedrijf.

Voer daarom regelmatig personeelsinterviews uit of stuur vragenlijsten naar je personeel.

Frau mit iPad Kasse in der Hand
Tip 5:

Ga digitaal en gebruik software

Gekwalificeerd personeel is niet genoeg. Efficiënte personeelsplanning, van digitale tijdregistratie tot online roosters en loonadministratie. Dit maakt het voor jou als horecaondernemer gemakkelijker om de stressvolle dagelijkse routine in je bedrijf aan te kunnen. 

Vertrouw daarvoor op een slimme softwareoplossing voor personeelsplanning, die jouw hele horecaonderneming op een intelligente manier aanstuurt.

Ben je al SIDES-klant?

eatDOORI
Losteria
burgerme
USHI Logo
USHI

Vraag nu een gratis afspraak aan:

  • Ontvang een gratis introductie tot de SIDES-software
  • Verhoog je omzet tot 40%
  • Bezorg bestellingen tot 3x sneller
  • 100% veilig en voldoet aan de belastingdienst
eatDOORI
Losteria
burgerme
USHI Logo
USHI