Zelfstandigheid in de horeca

Opstarttips: 7 stappen naar je eigen horecaonderneming

De stap naar zelfstandig ondernemerschap moet over het algemeen goed doordacht zijn. Wie echter zelfstandig ondernemer in de horeca wilt worden, moet er nog zekerder van zijn dat hij over voldoende uithoudingsvermogen, wilskracht, koelbloedigheid, vriendelijkheid en uithoudingsvermogen beschikt. Want naast de hindernissen van lange openingstijden en zwaar lichamelijk werk, brengt de baan meestal ook een mentale last met zich mee. Je moet beseffen dat, vooral in het begin, werkuren tot 80 uur per week niet ongewoon zijn. Als je echter gepassioneerd en vastberaden genoeg bent om je eigen horecazaak te openen, kun je hier te weten komen wat je moet doen.

7 consejos
Stap 1:

Restaurantconcept en een naam

Het conceptidee is de hoeksteen waarop de hele planning is gebaseerd. Sommigen hebben al lang een speciaal concept in gedachten, dat ze al tot in detail hebben uitgedacht. Andere willen gewoon voet aan de grond krijgen in de horeca en zijn variabel in hun concept of passen zich aan de omstandigheden van de omgeving en de vraag aan. Niettemin moeten sommige vragen vooraf worden beantwoord: Welk soort horecabedrijf past bij je? Heb je een bepaald type keuken in gedachten? Houd je van een chique keuken of meer down-to-earth? Wie is je doelgroep? Wat is je unique selling point?

Met antwoorden op deze vragen houd je al rekening met factoren als locatie, inrichting en omvang van het bedrijf. Zodra je een concept hebt gekozen, moeten je naam en logo bij je bedrijf passen. Daar zijn bepaalde regels voor, die, met een portie creativiteit, je bedrijf naar de buitenwereld doen stralen. Je moet er ook goed over nadenken of je liever één bedrijf runt of deel uitmaakt van een franchise. En moet het een partnerschap zijn of wil je volledig onafhankelijk werken? Met partnerschappen kan aan de ene kant werk uit handen worden genomen, maar aan de andere kant kan de winst dalen. Want dan moet de winst gedeeld worden met de partner of er moet een franchisevergoeding betaald worden.

Stap 2:

Businessplan en financiering

Om het conceptidee met alle details vast te leggen, wordt een ondernemingsplan opgesteld. Alles wat je horecazaak beschrijft en later in werkelijkheid vormt, moet daar worden vastgelegd. Met andere woorden, alles van het bedrijfsidee tot het oprichtingsteam en het financieringsplan moet in detail worden beschreven.

Deze laatste moeten zeer grondig en gedetailleerd worden opgesomd. Want dit onderdeel bepaalt hoe hoog een lening van de bank kan zijn of dat er geldinjecties van investeerders te verwachten zijn. Daarom moet duidelijk worden aangegeven wanneer en in welke mate je horecazaak de eerste jaren winstgevend zal zijn, hoeveel je personeelskosten zullen bedragen of wat je bezettingsgraad zal zijn. Daarom moet het financieringsgedeelte informatie bevatten over kapitaal- en financieringsbehoeften, kosten, inkomsten en omzet en belastingen. Een gedetailleerd rentabiliteits- en liquiditeitsplan voor de eerste drie jaar is ook belangrijk voor kredietverstrekkers.

Stap 3:

Locatie en aankleding van de ruimtes

Het bedrijfsplan moet ook een locatie analyse bevatten. Het is nog niet nodig om een expliciete locatie in gedachten te hebben. Toch moet je de straal verkleinen en aantonen op welke locatie jouw concept succesvol zal zijn. Als het huur- of leasingcontract echter al is ondertekend, moet het plan voor de aankleding en de renovatiewerkzaamheden al klaar zijn.

Daarom moeten vooraf vragen worden opgehelderd: past de inrichting van mijn zitgedeelte bij mijn concept en spreekt het mijn doelgroep aan? Is mijn keuken praktisch en heeft hij korte looppaden? Heb ik een goed niveau van zitplaatsen gevonden zonder afbreuk te doen aan de esthetiek?

Stap 4:

Vergunningen en voorschriften

Zodra de financiering duidelijk is, moet je zorgen voor de nodige vergunningen. Afhankelijk van het type horecazaak richten de meeste openingen zich op de restaurantvergunning. Zonder dit, mag je geen alcohol schenken. Aangezien het enkele maanden kan duren van aanvraag tot afgifte, moet dit het eerste zijn wat je doet. Hiervoor zijn enkele documenten nodig, die vooraf moeten worden verkregen: Bijvoorbeeld een verklaring van goed gedrag van de politie, een handelsvergunning en certificaten van de gezondheidsdienst.

Bij de Kamer van Koophandel moet voorlichting worden gegeven over voedselvoorschriften en hygiëne. Voorts is een wettelijk verplichte mondelinge en schriftelijke eerste instructie van de wet op de infectiebescherming verplicht voor elke persoon die met levensmiddelen werkt. Daarom moet dit gezondheidscertificaat ook vooraf door de volksgezondheidsdienst zijn afgegeven. 

Daarnaast zijn er vergunningen voor bijzonder straatgebruik (buitenzitplaatsen). Daarnaast moet ook goed advies over verzekeringen worden ingewonnen. Aangezien je als eigenaar voor veel dingen aansprakelijk bent en er in de horeca veel kan gebeuren, moet je zich ook goed verzekeren tegen alle omstandigheden.

Stap 5:

Prijsberekening en zoeken naar personeel

Nu is het tijd om de opening te plannen. Je weet al welk eten en drinken je gaat aanbieden en staat in contact met je toekomstige leveranciers? Zorg ervoor dat het aanbod evenwichtig is en past bij je doelgroep. Het menu moet zo goed doordacht zijn dat je het – alleen met kleine seizoensgebonden aanpassingen – lange tijd zou aanbieden. Naast de opmaak van de menukaart moeten ook de namen en beschrijvingen van de gerechten goed klinken en mensen aanzetten tot kopen. Dan komt de berekening van het eten en drinken. In het beste geval zouden de kosten van de goederen 25-30 % moeten bedragen. Invloeden zoals de huur, de koopkracht van de plaatselijke potentiële klantenkring of de lonen en salarissen van het personeel worden met exacte cijfers ingebracht.

Daarnaast zijn er vergunningen voor bijzonder straatgebruik (buitenzitplaatsen). Daarnaast moet ook goed advies over verzekeringen worden ingewonnen. Aangezien je als eigenaar voor veel zaken aansprakelijk bent en er veel kan gebeuren in het de horeca, moet je jezelf ook goed verzekeren tegen alle omstandigheden. Aangezien arbeidskosten een grote rol spelen bij de berekening van eten en drinken, moet de juiste personeelsplanning vooraf worden ingevuld. Het is ook beter te veel personeel voor de opening te hebben dan te weinig. Vooral in het begin mag er niets misgaan en mag de doelgroep niet bij de eerste proeverij worden afgeschrikt. Vooral fouten als lange wachttijden of koud eten zullen je eerste gasten ervan weerhouden terug te komen.

Stap 6:

De juiste software voor de horeca kiezen

Met een vooruitziende blik moet je ook denken aan de planning voor de lopende operatie. Hoe run je je eigen bezorgservice? Welk kassasysteem zal je werk vereenvoudigen? Hoe verzamel je gegevens om je bedrijf te kunnen analyseren en je financiën in de gaten te houden? SIDES heeft de antwoorden op al deze vragen en nog veel meer.

Of het nu gaat om een keukenmanager om een soepel productieproces te garanderen, een bezorger app en een webshop voor het bestellen en bezorgen of een voorraadbeheer systeem om al het voedsel te controleren en te analyseren. Wij hebben software voor alle komende uitdagingen die je zal helpen je bedrijf te starten. Zo kunnen wij je angst wegnemen op sommige gebieden waar er nog onzekerheden zijn en van jou een volwaardige professional maken.

Stap 7:

Marketing en opening

Zodra de vorige punten zijn behandeld, is het tijd om aan de slag te gaan. Het ontvangen krediet werd gebruikt om het pand te renoveren en in te richten. Het menu en het personeel wachten om losgelaten te worden op de klanten. Je hebt elk detail van je bedrijfsplan geïnternaliseerd en in de winkel geïmplementeerd. Maar om de zaak met een knal te beginnen en meteen mensen naar je horecazaak te lokken, moeten ze over je nieuwe concept horen.

Daarvoor moet je aan marketing doen. Vooral in de horeca zijn de klassieke gedrukte reclamemedia in de vorm van flyers, reclameborden of advertenties in reisgidsen belangrijk. Toch is, afhankelijk van de doelgroep, ook hier digitale aanwezigheid vereist. Vooral jonge doelgroepen eisen moderne digitalisering van de horecazaak via een eigen website, digitale menukaart of een informatieve aanwezigheid in de sociale media. Zo moet online reserveren of inzicht in het menu of een Google Business account vooraf mogelijk zijn.

Een nieuwe opening is een grote stap. Wat daarna komt zal ook van groot belang zijn. Maar geniet van de eerste grote stap en maak van de opening een spektakel om de aandacht op jezelf te vestigen. Het beste is om een openingsspecial aan te bieden om potentiële vaste klanten aan te trekken en ook om je capaciteit te vullen. Met een hoger aantal gasten kun je ook zien hoe goed je personeel werkt en kun je walk-ins naar je horecazaak lokken. Met veel hard werk, doorzettingsvermogen en een goede economie krijgt jouw horecazaak het succes dat het verdient.

Contact Form DE
immergrün Logo
immergrün
Losteria
burgerme
Hans im Glück
Hans im Glück

Vraag nu een gratis afspraak aan:

  • Ontvang een gratis introductie tot de SIDES-software
  • Verhoog je omzet tot 40%
  • Bezorg bestellingen tot 3x sneller
  • 100% veilig en voldoet aan alle normen
immergrün Logo
immergrün
L'Osteria
burgerme
Hans im Glück
Hans im Glück

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie