Het groene menu voor jouw restaurant: veganistisch eten aanbieden
Steeds meer mensen kiezen er bewust voor om ethische, ecologische of gezondheidsredenen minder dierlijke producten te consumeren. Supermarkten bieden een steeds groter assortiment aan vegetarische en veganistische producten aan. De vraag en de markt groeien gestaag, daarom moet je als horecaondernemer inspelen op de behoeften van je gasten en meer focussen op veganistisch eten. In dit artikel laten we je zien hoe je veganistisch eten en aanbiedingen met plantaardige alternatieven kunt creëren voor jouw restaurant en daarmee je omzet kunt verhogen:
Waarom veganistisch eten aanbieden in een restaurant?
Door veganistisch of vegetarische gerechten op het menu van je restaurant aan te bieden, laat je aan je klanten zien dat je hun behoeften serieus neemt. Tegelijkertijd blijf je daarmee concurrerend. Breid je klantenbestand uit en creëer ook een aanbod voor potentiële nieuwe gasten, waarmee je je omzet kunt verhogen. Duurzaamheid is ook een geweldig verkoopargument.
Naast de veganistische trend is er een maatschappelijke beweging richting bewuster en duurzamer eten.
Gebruik lokale, seizoensgebonden en ecologisch geproduceerde producten en neem maatregelen tegen voedselverspilling en milieuvriendelijke processen in je bedrijf. Maak duurzaamheid onderdeel van je concept en onderscheid je daarmee van je concurrentie.
Een ander argument voor het aanbieden van veganistische gerechten is een grotere keuze voor een breder klantenbestand. Met veganistische gerechten spreek je ook gasten aan met allergieën of intoleranties.
Wat betekent veganistisch en welke gerechten wensen veganistische gasten?
Vegetariërs eten geen producten van dode dieren, terwijl veganisten kiezen voor een dieet dat volledig vrij is van dierlijke producten. Ze vermijden vlees van dieren, dierlijke bijproducten zoals melk en eieren, en voedingsmiddelen die ingrediënten van dierlijke oorsprong en dierlijke hulpstoffen bevatten. Ze vermijden specifiek:
- Alle soorten vlees
- Vis en andere zeedieren
- Zuivelproducten zoals melk, room, boter, yoghurt, kwark, roomijs en kaas
- Eieren, kaviaar en eierbestanddelen, ook in kant-en-klare producten zoals pasta
- Honing
- Verborgen dierlijke producten met dierlijke ingrediënten zoals gelatine, vleesbouillon, dierlijke vetten, visolie, enz.
- Wijn, sappen en azijn die zijn geklaard met gelatine of andere dierlijke hulpstoffen
Daarentegen is een veganistisch dieet gebaseerd op een scala aan plantaardig voedsel. Granen, brood, pasta, rijst, peulvruchten (zoals bonen, linzen, kikkererwten en sojaproducten), fruit en groenten in allerlei varianten worden voornamelijk geconsumeerd. Er is ook een groter aanbod van plantaardige vervangingsproducten voor vlees, vis, melk, kaas en eieren, waarmee heerlijke gerechten kunnen worden bereid.
Het creëren van een veganistisch aanbod met plantaardige alternatieven
Je kunt op een heel eenvoudige manier veganistisch eten aanbieden in je restaurant. Let er allereerst op dat het veganistische eten dat je aanbiedt past bij jouw gastronomisch concept. Het is vooral belangrijk dat het qua smaak overtuigend is. Veganistisch koken betekent ook nadenken over een voedzaam en uitgebalanceerd dieet. Analyseer je bestaande menukaart: waarschijnlijk bevat deze al gerechten of onderdelen van gerechten die veganistisch zijn. Met deze ingrediënten kun je creatieve menu’s samenstellen en uitbreiden voor je restaurantgasten. Veganistische gerechten zijn een welkome afwisseling in een meergangenmenu.
Daarnaast zijn er plantaardige alternatieven voor de meeste producten die je kunt gebruiken. Vervang dierlijke producten door plantaardige producten voor een breder veganistisch aanbod. Hier zijn enkele plantaardige alternatieven:
- Veganistische margarine of plantaardige olie in plaats van dierlijk vet bij het bakken
- Plantaardige room op basis van soja, haver of kokosmelk in plaats van room van koemelk
- Groentebouillon in plaats van vleesbouillon
- Plantaardige yoghurt in plaats van gewone yoghurt
- Sojamelk, sojameel, bananen, lijnzaad of appelmoes als bindmiddel in cake in plaats van eieren
- Ei-vervangers zijn goedkoper dan eieren en binden cake, pannenkoeken en hartige deeggerechten
- Plantaardige kaas kan worden gebruikt in plaats van koemelkkaas, bijvoorbeeld als strooikaas op pizza of om lasagne mee te gratineren
- Plantaardige vleesvervangers zoals tofu of tempeh in roerbakgerechten of sojagranulaat voor bijvoorbeeld een veganistische bolognesesaus
Om er zeker van te zijn dat de producten die je inkoopt daadwerkelijk veganistisch zijn, zijn er speciale keurmerken. Het bekendste keurmerk is het geelgroene V-Label. Dit label geeft aan dat het product geen dierlijke ingrediënten bevat en ook niet is geproduceerd met behulp van dierlijke producten zoals gelatine voor het klaren van het product. Zelfs dranken zoals wijn kunnen worden voorzien van zo’n keurmerk als ze op de juiste manier zijn geproduceerd. Over het algemeen geldt dat als “vegan” op de verpakking staat, de fabrikant verantwoordelijk is voor het feit dat het product ook daadwerkelijk veganistisch is.
Bied ook verschillende veganistische opties aan bij voorgerechten, desserts en drankjes. Blijf jezelf en je personeel bijscholen om echt te begrijpen wat het betekent om veganistisch te eten en te koken. Veganistische opties in je menukaart moeten ook mogelijkheden bieden voor cross-selling.
Vooral met een digitale menukaart kun je je aanbod eenvoudig aanpassen en aanvullen.
Conclusie
Veganistisch eten in restaurants of thuis is niet alleen een trend, maar ook een duurzame beweging in de samenleving die ook de gastronomie duurzaam zal beïnvloeden. De omzet van veganistische vleesalternatieven is al flink gestegen gestegen.
Restaurants passen zich steeds meer aan de groeiende vraag naar veganistische gerechten aan en breiden hun aanbod uit.
Dit betekent voor jou als restauranteigenaar:
Herzie je menukaart om aan de grotere vraag naar veganistische gerechten te voldoen. Schol jezelf en je personeel in het rechtvaardig bereiden van veganistische gerechten en kies eerst enkele veganistische opties die bij je restaurant passen. Deze kun je dan ook in je menukaart vermelden. Het is vooral belangrijk dat je plezier hebt in experimenteren. Laat je inspireren door ingrediënten die al in de keuken van je restaurant aanwezig zijn. Daarmee bereik je niet alleen nieuwe klanten, maar ook vaste klanten kunnen profiteren van wat afwisseling op je menu!
Vraag nu een gratis afspraak aan:
- Ontvang een gratis introductie tot de SIDES-software
- Verhoog je omzet tot 40%
- Bezorg bestellingen tot 3x sneller
- 100% veilig en voldoet aan alle normen