Valentijnsdag in de horeca
Er zijn maar weinig sectoren die zoveel profiteren van Valentijnsdag als bloemisten en restaurants. Uit onderzoek van de ING blijkt dat de uitgaven van Nederlanders voor Valentijnsdag in de afgelopen jaren flink zijn gestegen. In 2023 werd er bijvoorbeeld maar liefst 150 miljoen euro uitgegeven aan cadeaus, diners en andere Valentijnsgerelateerde aankopen. Dit biedt grote kansen voor de horeca om in te spelen op de vraag naar romantische uitjes en speciale aanbiedingen.
Daarom hebben we vijf praktische tips voor je samengesteld om Valentijnsdag te benutten in je marketing en de omzet van je restaurant of bezorgservice te verhogen.
Tip 1: Bied speciale acties aan voor extra verkoop
Of het nu gaat om een speciaal Valentijnsmenu, een exclusief drankje of een verleidelijke Valentijnsdessert – dergelijke acties lenen zich perfect voor marketing en tonen je passie voor je producten. Zorg ervoor dat je creaties licht verteerbaar zijn en bied ook vegetarische of zelfs veganistische alternatieven aan. Voeg deze speciale actie-items toe aan je menukaart en zorg ervoor dat je medewerkers ze bij elk Valentijnsmenu aanbevelen. Ook voor je bezorgservice kun je zulke actieproducten inzetten. Je SIDES-webshop biedt de mogelijkheid om aanbevelingen direct te tonen of een speciaal product te promoten tijdens het afrekenen.
Daarnaast kun je ook gratis producten aanbieden voor Valentijnsdag in de horeca. Hoe je kortingsacties het beste kunt vermarkten, lees je in de volgende alinea.
Tip 2: Gebruik nieuwsbrieven om je doelgroep te bereiken
Stuur je al nieuwsbrieven naar je klanten? Gebruik dan dit kanaal voor een speciaal Valentijnsaanbod. Een fles Prosecco bij elk menu of een gratis dessert om de avond af te ronden zijn populaire opties. Maar Valentijnsdag kun je niet alleen voor tafelreserveringen gebruiken.
Adverteer ook voor je bezorgservice. Een gezellig diner aan de eettafel of in bed klinkt voor veel mensen aantrekkelijk. Ook singles of mensen die geen behoefte hebben aan Valentijnsdag kun je op deze manier bereiken. Een grappige slogan zoals “Vandaag geen cadeau gekregen? Gelukkig hebben wij iets voor je!” is een originele optie. Meer tips voor het versturen van nieuwsbrieven vind je in ons blogartikel over marketing voor meer omzet.
Tip 3: Adverteer op social media
Promoot je speciale acties van tevoren op social media. Vooral Instagram en TikTok zijn hiervoor ideaal. Begin minstens vijf dagen van tevoren, maar zorg ook voor last-minute aanbiedingen voor klanten en deel deze in je story. In ons artikel over TikTok-marketing geven we je tips over hoe je dit sociale kanaal kunt gebruiken voor je restaurant of bezorgservice.
Als je extra middelen hebt voor social media, organiseer dan winacties, gebruik hashtags en moedig je klanten aan om hun liefdesverhalen te delen in ruil voor bijvoorbeeld twee gratis Valentijnsdrankjes. Let wel goed op de regels bij het organiseren van winacties. Deze vind je meestal in de algemene voorwaarden van Instagram of het desbetreffende kanaal.
Je kunt nog effectiever zijn bij het organiseren van een winactie door deelnemers hun Valentijnspartner te laten taggen (bijvoorbeeld: “Met wie zou jij onze heerlijke drank willen delen? Tag ze in je reactie.”). Dit vergroot niet alleen je bereik, maar ook je aantal volgers, wat je kansen op meer klanten en omzet vergroot.
Tip 4: Speel in op verschillende dagdelen voor Valentijnsdag
Het belangrijkste moment voor je zaak is natuurlijk de avond van 14 februari. Het is echter een goed idee om een of twee plekken vrij te houden voor last-minute beslissers. Uit onderzoek van GfK blijkt dat in Nederland 45% van de Valentijnsreservaties pas in de laatste dagen voor 14 februari worden gedaan. Dit biedt kansen voor restaurants die flexibel kunnen inspelen op last-minute reserveringen. Als het voor jouw bedrijf mogelijk is, houd dan op 14 februari een of twee tafels vrij voor deze last-minute klanten. Over reserveringen gesproken: op zo’n drukke dag kun je ook over een no-show- of reserveringsvergoeding nadenken. Het zou immers jammer zijn als er aan het einde van de dag veel tafels leeg blijven.
Maar niet alleen de avond kan je op Valentijnsdag omzet opleveren. Veel ouders – vooral van jonge kinderen – hebben na 18.00 uur geen tijd voor een romantische date, vooral als er geen familie of oppas beschikbaar is. Bied daarom de mogelijkheid aan om een speciaal Valentijns-lunchdate te boeken in je restaurant. Volgens hetzelfde GfK-onderzoek is er een groeiende vraag naar Valentijnsarrangementen overdag, omdat steeds meer gezinnen en werkende koppels dit moment willen vieren. Als je menukaart het toelaat, kun je ook een brunch aanbieden met een speciaal ‘liefdes-thema’. Zo’n actie zal zeker bij je klanten in de herinnering blijven.
Tip 5: Zorg voor een stijlvolle sfeer
Niemand verwacht dat je op 14 februari alles versiert met hartjes- en rozenblaadjes. Probeer echter wel een sfeervolle ambiance te creëren. Kaarslicht in plaats van fel verlichting (let wel op de brandveiligheidsvoorschriften) draagt bij aan de romantische sfeer. Misschien kun je voor deze dag extra tafels voor twee personen klaarmaken? Of kunnen je medewerkers op Valentijnsdag rood dragen?
Let ook op de muziekkeuze. Er zijn diverse afspeellijsten die je eenvoudig kunt gebruiken. Een leuke extra kan zijn om een klein spel voor de koppels aan te bieden. In het dagelijks leven raken diepgaande gesprekken vaak verloren.
En hoewel je in je bezorgservice niet kunt profiteren van de romantische sfeer van je restaurant, zijn er wel manieren om een klein Valentijnsgroetje bij de bestelling toe te voegen, zoals een klein chocoladehart of een handgeschreven notitie op de verpakking. Je creativiteit kent geen grenzen, maar houd altijd de personeelskosten en de tijdsinvestering in gedachten bij je acties.
Extra tip
Gebruik Valentijnsdag niet alleen voor klantenbinding, maar ook om de relatie met je personeel te verbeteren. Misschien zouden zij Valentijnsdag ook graag met hun partner doorbrengen of hebben ze gewoon geen zin in verliefde stelletjes. Het is daarom zeker de moeite waard om ook je personeel iets leuks aan te bieden voor een goede sfeer. Dit hoeft niet per se een dure Valentijnsbonus te zijn. Het gaat vooral om het gebaar.
Vraag nu een gratis afspraak aan:
- Ontvang een gratis introductie tot de SIDES-software
- Verhoog je omzet tot 40%
- Bezorg bestellingen tot 3x sneller
- 100% veilig en voldoet aan alle normen