Marketing ideeën

10 tips om je restaurant zo goed mogelijk in de markt te zetten

Ben je eigenaar van een horecaonderneming en wil je jouw horecaonderneming beter profileren? Of gewoon de frequentie en de omzet verhogen? Om dit te bereiken is een goed doordachte restaurantmarketing belangrijk. Nu we in een verbonden en digitale wereld leven, moet een deel van je marketingstrategie zeker online zijn. Maar ook offline reclame kan bijdragen tot het gewenste succes. Succesvolle restaurantmarketing bestaat uit verschillende componenten, maar de optimale marketingmix varieert afhankelijk van het concept en het budget. Daarom is er niet één recept.

Kunden im Café
Tip 1:

Beginsituatie - Inzicht in de doelgroep

Een klantenanalyse is het uitgangspunt voor elke marketingstrategie. Als je jouw klanten niet kent, hoe kun je anders met hen in contact komen en hen aanspreken? De parameters voor de klantenanalyse zijn als volgt:

  • Demografie: Leeftijd, inkomen, geslacht, opleiding, religie en locatie.

  • Denkwijze: Hun houding, doelen en overtuigingen.

  • Gedrag: Hun gewoonten: hoeveel geld ze uitgeven, hoeveel tijd ze online doorbrengen, enz.

Waarom is dit belangrijk? Als horecaondernemer moet je de demografie van je klanten kennen, die als basis zal dienen voor elke verdere marketingstrategie. Als de meeste van je klanten bijvoorbeeld tussen 20 en 30 jaar oud zijn, is het plaatsen van een advertentie in de krant misschien niet effectief. Dan is het logischer om bijvoorbeeld op Instagram te adverteren. Hoe beter je jouw doelgroep begrijpt en je marketingideeën daarop afstemt, hoe groter de kans dat je marketing en dus je bedrijf succesvol zal zijn.

Bild 7
Tip 2:

Website & webshop maken

Als horecaonderneming is het raadzaam om een website te hebben, aangezien ongeveer 90% van alle gasten zich vooraf online informeert. De aantallen zijn hoger dan in enige andere bedrijfstak. Met een eigen website kun je gasten informeren over gewijzigde openingstijden, bedrijfsvakanties of promoties. De website is ook de juiste plaats om potentiële gasten op te halen en hen te laten genieten van het eten in je horecazaak. Er kunnen ook functies worden geïntegreerd die bijzonder nuttig zijn voor verkoop buitenshuis, zoals een interactief menu.

Vooral in tijden van Corona en de daarmee gepaard gaande beperkingen op het openbare leven is het zinvol om een webshop op te zetten. Onze horecawebshop met bestel app is speciaal ontworpen om te voldoen aan de eisen van bezorgdiensten en restaurants. Dankzij onze jarenlange knowhow op het gebied van e-commerce bevat de horecawebshop en bestel app alle functionaliteiten die nodig zijn voor een succesvol verkoopplatform. Wij bieden verschillende functies zoals banners met kortingsacties om de verkoop in je webshop te stimuleren zodat je je eigen klantenbestand kunt opbouwen.

Tip 3:

Bijhouden Google Mijn Bedrijf

Met een Google Mijn Bedrijf-account kun je jouw horecazaak zichtbaar maken op Google en Google Maps om nog meer potentiële gasten aan te trekken. Om een goede ranking te krijgen, zul je zeker wat tijd moeten investeren in Google Mijn Bedrijf. Probeer altijd alle informatie (openingsuren, contactgegevens, enz.) up-to-date te houden en gebruik het gratis platform om je optimaal op het web te presenteren. Upload bijvoorbeeld sfeervolle foto’s van je horecazaak om mensen enthousiast te maken voor een bezoek. Post een menu zodat potentiële gasten zich vooraf kunnen informeren over het eten en de prijzen. Gebruik de postfunctie ook om bijvoorbeeld het lunchmenu of promoties prominent onder de aandacht te brengen. Je kunt ook Google Food Ordering integreren, zodat klanten direct online via Google bij je horecazaak kunnen bestellen.

Heel belangrijk: Potentiële nieuwe klanten lezen online recensies voordat ze een horecazaak kiezen. Lees zowel positieve als kritische recensies en reageer onmiddellijk. Dit laat zien dat je de mening van je gasten serieus neemt en waardeert.

Tip 4:

Social media marketing voor meer bereik

Adverteren via sociale media is een grote trend. Platforms als Instagram en Facebook zijn bijzonder geschikt voor social media marketing. Ze maken snelle en eenvoudige online communicatie met je potentiële gasten mogelijk en zetten je bedrijf voor weinig tot geen geld in de schijnwerpers. De twee grootste voordelen van deze marketingstrategie liggen voor de hand: een grotere bekendheid en meer potentiële nieuwe gasten. Social media marketing, via aantrekkelijk gepresenteerd voedsel, heeft het potentieel om veel mensen te trekken naar je creatieve menukeuzes en genereert aandacht voor horecazaken die vooral foodies aanspreken.

Bij deze strategie moet je bepaalde regels volgen: Noem bijvoorbeeld je social media pagina(‘s) duidelijk met de naam van je horecazaak en link naar je website. Veel gasten willen ook een online menu kunnen bekijken. Dit kan gepresenteerd worden op je website, maar ook op Facebook of Instagram: Maak bijvoorbeeld een fotoalbum met het actuele menu op Facebook of maak foto’s van de actuele dagspecials voor op Instagram. Op Instagram is vooral de beeldkwaliteit belangrijk. Gebruik daarnaast relevante hashtags voor de berichten, waarvoor je met je horecazaak gevonden wilt worden. Gebruik ook de Story-functie op Instagram en informeer je volgers over kortlopende acties en nieuws. Probeer je social media posts interessant te houden en creëer regelmatig nieuwe inhoud.

Tip 5:

SEO voor een betere ranking

SEO is het optimaliseren van de eigen website om te voldoen aan de huidige eisen van zoekmachines. Een geoptimaliseerde website wordt bij voorkeur weergegeven op de resultatenpagina’s van Google (SERP’s) en er wordt dus meer op geklikt. Dienovereenkomstig kan effectieve SEO horecaondernemingen helpen de ranking van hun eigen website te verbeteren om potentiële klanten organisch te bereiken en de verkoop te verhogen. Er zijn drie belangrijke stappen voor zoekmachine optimalisatie voor horecaondernemingen:

Website optimaliseren

Zorg ervoor dat je website overzichtelijk is. Gebruikers moeten intuïtief hun weg kunnen vinden. Een lezersvriendelijke website is ook belangrijk voor zoekmachines zoals Google. Een duidelijke website omvat een logische structuur van rubrieken, interne links, gebruiksvriendelijkheid en goede meta-beschrijvingen. 

Keyword research

Om je website daadwerkelijk te laten zien aan gebruikers wanneer zij zoeken naar horecazaken, zijn trefwoorden essentieel. Gebruik SEO-tools zoals Google Keyword Planner om uit te zoeken hoe mensen naar informatie zoeken. Zoek trefwoorden die je horecazaak het best beschrijven om potentiële gasten aan te trekken. Integreer deze trefwoorden vervolgens op een zinvolle manier in je berichten.

Review portalen

Een van de belangrijkste stappen in zoekmachine optimalisatie voor horecazaken is de aanwezigheid in verschillende review portalen. We hebben Google Mijn Bedrijf al in meer detail besproken, maar bedrijfsvermeldingen op portalen als Yelp en TripAdvisor werken volgens hetzelfde principe en maken een groter bereik mogelijk. Klanten kunnen je ook beoordelen op deze portalen. Dit schept vertrouwen en kan je ranking verder verbeteren..

Tip 6:

E-mailmarketing om bestaande klanten aan te trekken

E-mailmarketing is een kosteneffectieve en vooral betrouwbare manier om nieuwe gasten aan te trekken en loyaliteit op te bouwen bij bestaande klanten. Het opstellen van een klantenlijst kan voor elk bedrijf voordelig zijn. Integreer een widget in je website. Dit is een klein formulier dat je kunt ophalen bij je e-mailprovider. Hier kunnen je gasten zich rechtstreeks op de lijst inschrijven. Als je een e-maillijst van je klanten hebt, kun je op elk moment contact met hen opnemen.

Je kunt ook e-mailadressen verzamelen via je website of webshop door een formulier of vinkje te plaatsen bij de bestelling. Deze formulieren kunnen ook waardevolle klantgegevens verzamelen, zoals naam en geboortedatum. Zo kun je gasten informeren over je laatste kortingen en promoties. Voor een hechtere klantrelatie kun je jouw klanten bijvoorbeeld feliciteren met hun verjaardag. Met dergelijke maatregelen zorg je ervoor dat je klanten jouw horecazaak herinneren.

Tip 7:

Google Ads om nieuwe klanten aan te trekken

Google Ads is een online advertentiesysteem van Google voor het weergeven van advertenties in Google Search en andere Google-diensten, bijvoorbeeld het Google Display Network of op YouTube.

Maak verschillende zoekadvertenties en definieer de juiste zoektermen voor je advertentie. Zo kun je potentiële klanten precies op het juiste moment bereiken, wanneer zij online op zoek zijn naar een nieuw restaurant. 

Je advertenties worden aangerekend volgens de kosten-per-klik methode. Dit betekent dat je alleen hoeft te betalen voor de advertenties wanneer een klant erop klikt. Dit advertentiemodel is ideaal voor horecaondernemingen die net beginnen, omdat de website onmiddellijk op de bovenste rangen wordt weergegeven zonder langetermijninvestering in zoekmachineoptimalisatie.

Tip 8:

Social Media Influencers

Social media marketing is al een must in de horeca. Influencer marketing daarentegen is nog relatief jong, maar deze vorm van marketing is al gevestigd en wint steeds meer aan belang. Adverteren via influencers blijkt een bijzonder effectieve aanpak als het gaat om het authentiek positioneren van merken bij relevante doelgroepen die minder toegankelijk of sceptisch zijn over traditionele advertentiekanalen.

Influencers worden beschouwd als merkambassadeurs die hun persoonlijke ervaringen en accounts delen op sociale media, aanbevelingen doen en zo de meningen, aankoopbeslissingen en gedragingen van hun publiek beïnvloeden. Aanbevelingen van beïnvloeders fungeren als de nieuwe media mond-tot-mondreclame. Vooral de samenwerking met regionaal actieve influencers kan spannend en vooral kostenefficiënt zijn voor de horeca. 

Uit een studie van PricewaterhouseCoopers (PwC) blijkt dat één op de drie mensen al kennis heeft opgedaan van een product via een influencer; onder 16- tot 19-jarigen is dat zelfs 76%. Influencer posts over onderwerpen als eten, reizen en mode genereren veel belangstelling. In principe is influencer marketing bijzonder geschikt om horecazaken en de bijbehorende diensten te promoten. 

Naast amusementswaarde en aanbevelingen is het onderwerp “kortingen” een doorslaggevende reden om influencers te volgen. Immers, 46% van de 16-19-jarigen zegt specifiek op zoek te zijn naar aanbiedingen op maat, vouchers en andere voordelen. Dit biedt je als gastheer een kans om je bedrijf op een innovatieve manier in de markt te zetten.

Tip 9:

Belevingsmarketing: lokale evenementen

Evenementen zoals eetfestivals, sportwedstrijden en concerten zijn een geweldige manier om het profiel en de reputatie van je bedrijf te verbeteren en je verkoop te verhogen. Dergelijke evenementen bieden een leuke (en in het geval van een eetfestival intieme) omgeving waar horecaondernemers en klanten samenkomen voor een gedeelde ervaring.

Het zogenoemde ”experientiële marketing” biedt je bedrijf de mogelijkheid om je beste gerechten te laten zien, contacten te leggen en tegelijkertijd een ervaring te creëren die potentiële nieuwe klanten kan aantrekken of de loyaliteit van bestaande klanten kan vergroten.

Tip 10:

In gesprek gaan met de lokale gemeenschap

Een andere offline marketingstrategie om klanten te bereiken is netwerken met andere ondernemers in de regio, vrijwilligerswerk doen of lokale promoties aanbieden. 

Je kunt bijvoorbeeld ook andere etablissementen in de buurt vragen om promoties of menu’s uit te wisselen voor de kassa’s van de andere etablissementen. Dit is dan een soort ruilhandel met andere horecaondernemingen.

Conclusie

Zoals wij in dit artikel hebben aangetoond, zijn er talrijke marketingstrategieën die verschillen naar belang van de doelgroep die moet worden aangesproken. Er bestaat dus niet slechts één marketingconcept. Vooraf moet echter zeker een klantenanalyse worden uitgevoerd, die als basis dient voor alle verdere marketingmaatregelen. Tegenwoordig is het voor een bedrijf voordelig om een online aanwezigheid op Google en op social media platformen zoals Facebook en Instagram op te bouwen en uit te breiden. Met SEO-maatregelen en Google Ads verbeter je ook je zichtbaarheid en bereik.

Influencer marketing bied je een innovatieve manier om nieuwe klanten aan te trekken die moeilijk te bereiken zijn via traditionele advertentiekanalen. Met lokale evenementen zoals eetfestivals kun je gedenkwaardige ervaringen creëren voor potentiële en bestaande klanten – en het kan ook je reputatie verbeteren. Tegelijkertijd helpt netwerken met andere bedrijven in je omgeving om je te promoten.

Contact Form DE
immergrün Logo
immergrün
Losteria
burgerme
Hans im Glück
Hans im Glück

Vraag nu een gratis afspraak aan:

  • Ontvang een gratis introductie tot de SIDES-software
  • Verhoog je omzet tot 40%
  • Bezorg bestellingen tot 3x sneller
  • 100% veilig en voldoet aan alle normen
immergrün Logo
immergrün
L'Osteria
burgerme
Hans im Glück
Hans im Glück

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie