Zo start je met TikTok restaurant marketing
Social media maakt tegenwoordig vast deel uit van restaurantmarketing. Natuurlijk mag TikTok daarbij niet ontbreken. Dit enorm populaire platform biedt restaurants de mogelijkheid hun gerechten te promoten, speciale aanbiedingen te verspreiden of samen te werken met TikTok-influencers om zo hun bereik te vergroten.
Met ongeveer een biljoen gebruikers wereldwijd verspreidt mediacontent van restaurants op TikTok zich razendsnel. Hoewel het platform ooit begon als een plek voor dansvideo’s, is de inhoud inmiddels zeer divers geworden. En foodtrends maken daar een groot deel van uit! In dit artikel geven we daarom de beste tips voor TikTok-restaurantmarketing, hoe je het beste kunt samenwerken met een TikTok influencer en welke TikTok foodtrends momenteel in opkomst zijn.
Wat houdt TikTok-restaurantmarketing in?
Er zijn verschillende manieren waarop je jezelf het beste kunt promoten op TikTok. Omdat het een videoplatform is, zijn video’s hier natuurlijk het allerbelangrijkste.
Je hebt gratis en betaalde opties om je restaurant onder de aandacht te brengen op TikTok:
Content over je restaurant
Advertenties
Samenwerkingen met influencers
Zoals op alle sociale mediaplatforms, kun je TikTok gebruiken om inspirerende content te posten, advertenties te plaatsen en in contact te komen met lokale influencers. Voordat je een video publiceert, moet je nadenken over een korte beschrijving met geschikte hashtags. Je kunt ook een locatie kiezen en mensen taggen in je bericht.
Hoe begin je met influencer marketing op TikTok?
Om gebruik te maken van influencer-marketing op TikTok, heb je eerst een lijst nodig van de beste food influencers uit jouw regio. Hierbij telt niet alleen het aantal volgers (aangezien dit kunstmatig opgeblazen kan worden), maar vooral hoeveel invloed de influencer heeft op zijn of haar omgeving.
Let bij het selecteren van influencers dus ook op hoeveel mensen reageren op posts en daadwerkelijk interesse tonen in de persoon. Veel micro-influencers met slechts een paar duizend volgers hebben vaak meer invloed omdat ze direct in contact staan met hun community, in tegenstelling tot grote influencers met meer dan 10.000 volgers. Benader je geselecteerde TikTok influencers rechtstreeks op TikTok of via e-mail, en stel een samenwerking voor. Ze kunnen bijvoorbeeld voor een diner naar jouw restaurant komen en hierover berichten, of jullie kunnen samen een serie video’s maken, zoals hoe de dagelijkse gang van zaken in jouw zaak eruitziet op verschillende momenten van de dag. Sommige influencers zijn bereid om in ruil voor een heerlijk diner over het restaurant te posten op TikTok. Andere TikTok influencers vragen echter geld voor samenwerkingen.
Misschien vraag je je af: Hoe word ik zelf een influencer op TikTok? Hiervoor heb je veel tijd en geduld nodig, evenals een goed oog voor visueel aantrekkelijke video’s. Vervolgens moet je dagelijks video’s posten op TikTok, reageren op opmerkingen en creatief zijn. Omdat dit alles veel tijd kost, is het vaak eenvoudiger om met TikTok influencers samen te werken dan zelf een TikTok influencer te worden.
Hoe start je met TikTok-advertenties?
Het voordeel van advertenties op TikTok voor restaurants is dat je precies die klanten kunt aanspreken die in jouw buurt wonen, gebaseerd op demografie. Hierdoor vergroot je de zichtbaarheid en creëer je een gevoel van nabijheid voor je gasten.
Net zoals op Facebook en Instagram kun je op TikTok in de Ads Manager een campagne starten. Nadat je je campagne een naam hebt gegeven, stel je het dagelijkse advertentiebudget in, bepaal je hoeveel verschillende doelgroepen je wilt bereiken en waar je je advertenties wilt plaatsen (alleen op TikTok of ook buiten TikTok).
Je hebt ook de mogelijkheid om gebruikersreacties in of uit te schakelen, evenals het downloaden van de video toe te staan (voor de gratis verspreiding van je content door gebruikers). Onder instellingen, bij demografie, kun je je doelgroep definiëren op basis van locatie, geslacht, leeftijd, talen, interesses en gedrag, zodat je echt alleen de mensen bereikt die geïnteresseerd zijn in jouw content. Vervolgens stel je in hoe lang de advertenties moeten lopen, en je bent klaar om te beginnen!
Tips voor TikTok-restaurantcontent
Om geweldige TikTok-content voor je restaurant te maken, heb je niet veel nodig. Dit soort video’s zijn ideaal:
Verhalen over je medewerkers
Achter de schermen (wat je gasten normaal niet zien, zoals wat er in de keuken gebeurt)
Video’s van nieuwe gerechten
Video’s in het restaurant terwijl je gasten dineren
Promoties en kortingsacties
Het is belangrijk dat je deelneemt aan actuele TikTok-trends om je bereik te vergroten. Gebruik hiervoor relevante hashtags en TikTok-geluiden. Je creativiteit kent geen grenzen; of het nu grappig of serieus is, het belangrijkste is dat het aantrekkelijk, levendig en een meerwaarde voor je gasten is! Hier vind je bovendien 10 social media tips voor je restaurant.
Wat zijn nieuwe TikTok foodtrends?
TikTok foodtrends veranderen snel, maar zijn altijd inspirerend! TikTok-trends over eten ontstaan meestal door video’s die door chefs, restaurants of hobbykoks worden gemaakt, die opvallen en daardoor snel populair worden. Deze trends ontstaan vaak met een specifiek geluid en een bijpassende hashtag. Binnen enkele seconden moet je een emotionele reactie opwekken die mensen aanzet om je TikTok-video met vrienden te delen of het TikTok-gerecht zelf uit te proberen! De meest populaire foodtrends zijn vaak een fusie van verschillende stijlen, zien er grappig uit en zijn extreem lekker! Zorg ervoor dat je content niet saai of standaard is.
Conclusie
We hopen dat je ons artikel over TikTok restaurantmarketing leuk vond en dat je nu klaar bent om het beste uit het platform voor jouw restaurant te halen!
Vraag nu een gratis afspraak aan:
- Ontvang een gratis introductie tot de SIDES-software
- Verhoog je omzet tot 40%
- Bezorg bestellingen tot 3x sneller
- 100% veilig en voldoet aan alle normen