Tips voor service in een restaurant
Gasten willen graag een leuke tijd beleven in een restaurant. Terwijl een gast in jouw restaurant verblijft, verwacht hij of zij een goede bediening. Hierbij zouden heerlijke gerechten en verfrissende dranken centraal moeten staan. Het bedienend personeel kan hierbij helpen om de gast de best mogelijke ervaring te bieden. Daarom stellen veel horecaondernemers zichzelf de vraag: hoe kan ik de klanttevredenheid verhogen door middel van goede service?
Servicegebied in de horeca: wat zijn de belangrijkste taken?
Een bedienend medewerker heeft verschillende taken tijdens het werk. Het draait hierbij voornamelijk om het bedienen van klanten. Het bedienend personeel probeert ervoor te zorgen dat gasten een prettig verblijf hebben in het restaurant en hun wensen binnen de beschikbare mogelijkheden te vervullen. De belangrijkste taken zijn:
Bedienen van gasten in het restaurant
Opmaken van tafels: dekken en afruimen, ook voor speciale gelegenheden
Advies geven aan gasten over gerechten en drankjes
Controleren van de tafels op netheid en tafellinnen
Opnemen van bestellingen
Overhandigen van de rekening en afrekenen
Afspraken maken voor tafelreserveringen
Ondersteuning bieden aan het keuken- of barteam
Hierbij staat de tevredenheid van de gasten altijd voorop. Er wordt gestreefd naar een visueel aantrekkelijke eetruimte en een soepel verloop van bestellingen, evenals de verzorging van gasten. Daarbij wordt voortdurend gelet op het behalen van de bedrijfsdoelstellingen.
Tips voor horecaservice: Waar moet je op letten?
Voordat je gasten verwelkomt in het restaurant, zijn er enkele voorbereidende werkzaamheden nodig. Bijvoorbeeld Mise en Place. Mise en Place houdt in dat alle benodigde gebruiksvoorwerpen en materialen worden klaargezet die nodig zijn voor het servies. Men controleert of ze in goede staat verkeren en zet ze op een handige plek neer. Hierdoor kan het personeel vooral tijdens drukke periodes worden ontlast.
Het dekken van de tafel is natuurlijk afhankelijk van het type horecabedrijf. Een eenvoudige snackbar met 3 tafels heeft geen gedekte tafel nodig. Het is echter heel anders bij een hoogwaardig en chique restaurant. Daar verwachten gasten alles wat nodig is voor het voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht. Daarom moeten het bedienend personeel weten wat de servicevoorschriften zijn en hoe het serviesgoed, bestek en de glazen op tafel moeten liggen.
Bovendien is het een servicevoorschrift dat drankjes en borden altijd aan de rechterkant van de gast worden geserveerd en weggenomen. Aan de linkerkant worden echter items geserveerd, zoals een bord voor bijgerechten of items die door meerdere gasten worden gebruikt. Maar dat is nog niet alles. De volgende 11 horeca service tips helpen jou en jouw team om jouw gasten de best mogelijke ervaring te bieden:
1. Stel jezelf voor: Een persoonlijke benadering heeft een positief effect op jouw gasten.
2. Ken jouw menukaart: Je moet weten wat je verkoopt! Alleen dan kun je aanbevelingen doen en de gast goed adviseren.
3. Herhaal de bestelling: Studies hebben aangetoond dat het herhalen van de bestelling tot wel 50% meer fooi kan opleveren. Je geeft aandacht en voorkomt fouten.
4. Houd oogcontact bij het opnemen van de bestelling: Hierdoor voelt de gast zich welkom en gewaardeerd.
5. Geef aanbevelingen: Ondersteun twijfelende gasten en bied hen een goede basis om een keuze te maken. In de luxe horeca worden bijpassende wijnadviezen zeer gewaardeerd.
6. Wees flexibel bij speciale wensen: Ga in op de behoeften van de gast. Wees flexibel en pas je gemakkelijk aan bij de wijziging van een gerecht, die je zonder veel moeite of aanzienlijke extra kosten kunt vervullen.
7. Snelheid is belangrijk: Hierbij is het minder belangrijk hoe snel jouw bewegingen zijn, die ook snel hectisch kunnen overkomen . Het gaat er meer om hoe de organisatie opereert en wat voor overzicht jij hebt over jouw restaurant.
8. Omgaan met kassasoftware: Met een digitaal kassasysteem heb je een tool die het hele team bij het werk ondersteunt. Bestellingen worden snel opgenomen en kunnen direct naar de keuken worden gestuurd.
9. Observeren en opletten: Train je medewerkers zodat ze altijd een oog hebben voor de klanten.
10. Ooghoogte: Bij het afrekenen moet je je op ooghoogte van de gast begeven.
11. Let op hygiëne: Hygiëne (HACCP-concept) is niet alleen in de horecaservice de sleutel tot succes. Hygiëne is een belangrijke factor voor de klanttevredenheid. Let daarom ook op strikte hygiëne bij de toiletten, de ingang en het buitengebied.
Digitale technologie voor betere restaurantservice
Met digitale oplossingen kun je de service in jouw restaurant verbeteren en de processen in jouw bedrijf optimaliseren. Een digitaal kassasysteem biedt behulpzame functies voor jouw medewerkers die hun werkdag gemakkelijker maken. Bijvoorbeeld met een tafelplan en tafelbeheer kan de bediening verschillende ruimtes met tafels aanmaken. Hiermee kan ook een plattegrond van de ruimte worden gemaakt waarbij de tafels kunnen worden gepositioneerd. Zo wordt een algemeen overzicht van lege en bezette tafels voor alle bedieningsmedewerkers zichtbaar in de app. Elke medewerker weet precies welke gerechten op welk tijdstip aan welke tafel moeten worden geserveerd. Met een mobiel kassasysteem dat op elke gangbare smartphone kan worden gebruikt, kunnen bedieningsmedewerkers papierwerk vermijden en de bestelling gemakkelijker toewijzen.
Met een digitaal reserveringssysteem vergemakkelijk je het reserveringsproces voor jouw klanten. Daarnaast kan planningssoftware je helpen bij het beheren van beschikbare capaciteit en efficiënte planning van je personeel. Hierdoor bespaar je tijd die je kunt gebruiken voor je gasten.
Conclusie: Goede service betekent tevreden gasten
Spreek met je gasten en sta open voor feedback. Met name je vaste gasten zullen bereid zijn om verbeterpunten beleefd te melden wanneer je ernaar vraagt. Dit helpt je bij het verbeteren van de service en de tevredenheid van je gasten. Bovendien kun je de service verbeteren met behulp van digitale oplossingen. Online reserveringsmogelijkheden, een digitale menukaart, de mogelijkheid van elektronische betalingssystemen en Wi-Fi in het restaurant verbeteren de service aanzienlijk en worden graag door gasten gewaardeerd.
Maar ook achter de schermen moet het digitaal zijn. Met een kassasysteem en een keukenmanager vergemakkelijk je het werk van je personeel. Hierdoor worden de processen geoptimaliseerd. Goede restaurantservice resulteert in meer fooi voor het bedienend personeel en meer gasten die terugkomen waardoor de omzet wordt verhoogd.
Vraag nu een gratis afspraak aan:
- Ontvang een gratis introductie tot de SIDES-software
- Verhoog je omzet tot 40%
- Bezorg bestellingen tot 3x sneller
- 100% veilig en voldoet aan alle normen