Het perfecte logo ontwerp voor een restaurant

Restaurant logo

De keuken is perfect uitgerust naar de wensen van de koks, de eetruimte is volledig ingericht – de opening van je eigen restaurant lijkt dus binnen handbereik. Wacht – zo snel gaat dat toch niet. Er zijn namelijk ook veel aspecten die op het eerste gezicht niets met het bedienen van gasten te maken hebben, maar cruciaal zijn voor het succes van je horecabedrijf.

Elk restaurant heeft namelijk ook een logo nodig. Waarom dat zo is, waar je op moet letten bij het ontwerpen van een restaurantlogo en welke fouten je moet vermijden, lees je hier. Daarnaast kun je meer te weten komen over de invloed van kleuren en vormen in logo’s en verschillende manieren ontdekken om het perfecte logo voor jouw horecabedrijf te creëren.

Waarom een logo in de horeca belangrijk is

Zoals voor alle bedrijven en merken is een logo ook voor restaurants essentieel om jou, je aanbod en je diensten naar buiten toe te vertegenwoordigen en om je met visuele middelen in het geheugen van je klanten te verankeren. Idealiter zou je restaurantlogo zo interessant, ongewoon en uniek moeten zijn dat het alleen daardoor al de aandacht van mensen op je restaurant vestigt en ervoor zorgt dat ze je keuken willen proberen.

Daarnaast draagt het ontwerp van je logo bij aan het versterken van je identiteit. Als het goed is ontworpen, kan het visueel al een indruk geven van wat gasten in jouw zaak kunnen verwachten. Bovendien maakt een indrukwekkend en makkelijk herkenbaar logo het makkelijker voor mensen om zich jouw restaurant te herinneren. Hebben ze bij jou gegeten en ervan genoten, en zien ze je logo later terug in een advertentie, dan roept dat meteen positieve herinneringen op aan een fijne avond met lekker eten.

Waar moet je op letten bij een restaurantlogo?

Maar niet elk restaurantlogo heeft automatisch het gewenste effect, zelfs niet als je restaurant zelf nog zo goed doordacht is. Daarom is het belangrijk om enkele vuistregels in acht te nemen. Allereerst moeten de algemene richtlijnen voor het ontwerpen van een logo worden gevolgd. Een ontwerp moet niet te rommelig of gedetailleerd zijn, want een logo moet in alle formaten – groot op een gevel of heel klein op een visitekaartje – goed herkenbaar, duidelijk en memorabel zijn. Wat heb je aan het mooiste restaurantlogo als het in klein formaat alleen maar op een kleurrijke vlek lijkt?


Voor restaurantlogo’s is het daarnaast belangrijk dat ze het karakter van een restaurant en de aangeboden keuken kunnen overbrengen. Met verschillende stijlelementen kunnen klanten al een idee krijgen van wat ze achter de deur van je restaurant kunnen verwachten – niet alleen wat er op het bord komt, maar ook wat betreft sfeer en service.

Als het logo bijvoorbeeld heel elegant en eenvoudig is, met zwart- en goudtinten in het kleurenschema, kan dit wijzen op een luxueus restaurant met hogere prijzen. Een ander belangrijk aspect bij het ontwerpen van een logo is de specialisatie in een bepaalde keuken. Typische grafische elementen van het betreffende land kunnen bijvoorbeeld worden verwerkt in het logo.

 

 

Griekse restaurants zijn bijvoorbeeld vaak te herkennen aan het feit dat het typografische deel van het logo weliswaar in Latijns schrift is geschreven, maar stilistisch is geïnspireerd op het Griekse alfabet. Ook klassieke ontwerpelementen zoals Grieks ogende zuilen of standbeelden worden vaak gebruikt. Iets soortgelijks geldt voor sushi-bars, die zich bij het logo-ontwerp laten inspireren door sierlijke Japanse karakters of de zachte, verfijnde ontwerpstijl uit het Verre Oosten.

Daarnaast kan de focus van de keuken in het restaurantlogo worden weerspiegeld, zelfs als deze niet landgebonden is. Als je restaurant bijvoorbeeld gespecialiseerd is in steaks, kun je dit benadrukken met een stier of rund in het logo. Maritieme restaurants zouden eerder vissen of schelpen in hun ontwerp verwerken. Vegetarische of veganistische bars kunnen hun focus duidelijk maken door groene accenten in het logo met een ontwerp van groenten. Zo heb je als restauranthouder talloze mogelijkheden om je concept al in het logo-ontwerp te verwerken.

Fouten die je moet vermijden bij het ontwerpen van een restaurantlogo

Hoewel deze klassieke designelementen geïnteresseerden een eerste indruk van je concept kunnen geven, moet je hier niet te ver in gaan. Als je juist waarde hecht aan een frisse, unieke stijl in de keuken, kun je er bewust voor kiezen om de gebruikelijke ontwerpideeën te doorbreken. Wil je bijvoorbeeld geen traditioneel Grieks restaurant runnen, maar eerder een moderne twist geven, laat dat dan al in je logo zien. In principe zijn er geen regels in logo-ontwerp; de creativiteit kent geen grenzen. Om ervoor te zorgen dat je stijlbreuken het gewenste effect hebben, is het echter verstandig om je te laten adviseren door ervaren grafisch ontwerpers.

Kleuren en vormen in logo-ontwerpen voor restaurants

Bij restaurantlogo’s bestaat een bijzondere relatie tussen kleur- en vormgeving en een mogelijke nationale focus van de keuken. Logo’s van Italiaanse restaurants worden traditioneel in de kleuren van de nationale vlag gehouden: groen, wit en rood. Op dezelfde manier zijn de ontwerpen voor Griekse restaurants vaak uitgevoerd in lichtblauw en wit.

Ook de vormgeving wordt beïnvloed door een nationale focus. Aziatische ontwerpen, en dus ook restaurants die zich richten op de Aziatische keuken, worden doorgaans geassocieerd met sierlijk, verfijnd design. Amerikaanse burgerrestaurants herken je meestal al aan hun logo – vaak in de kleuren rood, wit en blauw, met een opvallender en “vettiger” ontwerp.

Actuele trends in restaurantlogo's

Er bestaat niet één enkele trend in het ontwerp van restaurantlogo’s, net zoals er niet één groot trend in de keuken is. Als je vegetarisch bent, zal de burgerhype van de afgelopen jaren je waarschijnlijk ook weinig hebben geraakt. Toch zijn er nieuwe stijlmiddelen die steeds vaker worden toegepast in het logo-ontwerp voor de horeca. Zo zien we steeds meer handgeschilderde elementen, die zowel een casual als een hoogwaardige uitstraling hebben. Ook minimalistische logo’s, die een eenvoudige en ingetogen stijl uitstralen, volgen de huidige trend naar eenvoud en puurheid.

Zo ontwerp je het perfecte restaurantlogo

Veel wegen leiden naar Rome, en ook je perfecte restaurantlogo kun je op verschillende manieren vinden. Een mogelijkheid is natuurlijk om je logo zelf te ontwerpen. Maar de impact van kleur, vorm en stijl in interactie kan moeilijk te voorspellen zijn.

Met de hulp van een ervaren grafisch ontwerper kun je er zeker van zijn dat je een logo krijgt dat bij jou, je restaurant en vooral je beoogde gasten en doelgroep past. Maar waarom zou je je beperken tot één ontwerper als je er meerdere kunt hebben? Op ontwerpplatformen kun je een ontwerpopdracht uitzetten.

Je maakt een opdracht aan, beschrijft je restaurant, je concept en je wensen voor een logo zo nauwkeurig mogelijk. Enthousiaste, creatieve ontwerpers creëren vervolgens hun visie op het perfecte logo voor jouw restaurant. Uiteindelijk kies je gewoon je favoriet en ontvang je een uniek logo dat perfect bij je past.

En om ervoor te zorgen dat je online aanwezigheid net zo goed aansluit bij je logo: Met onze website, die is afgestemd op de behoeften van bezorgdiensten en restaurants, maak je een goede indruk op je klanten. Je staat hier niet alleen voor; onze ervaren medewerkers helpen je bij het creëren van je persoonlijke website.

Deze blog is een gastbijdrage van Minh Trang Nguyen. Ze is verantwoordelijk voor contentmarketing bij designenlassen.de en schrijft onder andere op de bedrijfsblog over diverse onderwerpen rond design, creativiteit en crowdsourcing.

Contact Form DE
immergrün Logo
immergrün
Losteria
burgerme
Hans im Glück
Hans im Glück

Vraag nu een gratis afspraak aan:

  • Ontvang een gratis introductie tot de SIDES-software
  • Verhoog je omzet tot 40%
  • Bezorg bestellingen tot 3x sneller
  • 100% veilig en voldoet aan alle normen
immergrün Logo
immergrün
L'Osteria
burgerme
Hans im Glück
Hans im Glück

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie