Snel en gemakkelijk personeel vinden

5 tips voor het zoeken naar personeel in de horeca

Betrouwbaar personeel en een goed gecoördineerd team zijn belangrijke basisvereisten voor een vlotte werking van je horecaonderneming. De zoektocht naar personeel in de horeca wordt echter steeds moeilijker door het tekort aan geschoold personeel in de sector. Bovendien heeft de door de Coronapandemie veroorzaakte onzekerheid het zoeken naar goede werknemers veel ingewikkelder gemaakt. Wij geven je vijf eenvoudige tips om je te onderscheiden van de concurrentie en snel gekwalificeerd personeel te vinden voor je horecaonderneming.

Frau mit Laptop im Cafe

Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en stimulansen creëren

Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en incentives helpen je niet alleen om nieuw personeel voor je horceaonderneming te vinden, maar ook om het personeel op lange termijn te behouden. Werken in de horeca kan zeer veeleisend en stressvol zijn. Digitale oplossingen, zoals het alles-in-één kassasysteem om tafels met qr code te bestellen of de moderne keukenmanager van SIDES, kunnen de dagelijkse werkzaamheden vereenvoudigen en je bedienend personeel en keukenpersoneel ontlasten. Door een eenvoudige bediening en een lager foutenpercentage voorkom je frustratie bij je personeel en verhoog je tegelijkertijd de motivatie van je medewerkers.

Je kunt personeel in de horeca ook aantrekken met extra incentives, zoals gratis drankjes of gratis maaltijden tijdens de werkuren. Flexibele werktijden, eerlijke fooien en een prettige werksfeer worden ook voor bedienend personeel in de horeca steeds belangrijker.

Formuleer een aantrekkelijke vacaturetekst

Als je gekwalificeerd personeel voor je horecaonderneming wilt vinden, moet je een aantrekkelijke en gestructureerde personeelsadvertentie opstellen. Je moet beginnen met een korte introductie van je horecaonderneming en aangeven waarom het personeel bij je zou moeten komen werken. Communiceer ook wat je van het nieuwe personeel verwacht, zodat de specifieke taakomschrijving duidelijk is. Beschrijf welke professionele kwaliteiten en soft skills, zoals teamwork of communicatievaardigheden, nodig zijn voor de functie in je horecaonderneming.

Om gekwalificeerd personeel aan te trekken, moet je ook de voordelen opsommen die je jouw werknemers kunt bieden, zoals een positieve werksfeer of gratis maaltijden tijdens de werkuren. Ten slotte moet je aangeven waar belangstellenden kunnen solliciteren. Zorg er bij het schrijven van de functieomschrijving voor dat je korte en bondige zinnen gebruikt.

Plaats je vacature online

Nadat je een aantrekkelijke vacaturetekst hebt gemaakt, is het belangrijk om de juiste mensen te bereiken. Het internet is een goede manier om zoveel mogelijk potentiële werknemers te bereiken. Vooral jongeren richten zich op het zoeken naar werk op internet. Plaats vacatures gratis op je website en sociale mediakanalen, zoals Facebook, 

 

Instagram of LinkedIn. Je kunt je vacature ook op sociale media plaatsen om nog meer mensen in je directe omgeving te bereiken. Je kunt je advertentie ook plaatsen op populaire vacatureportalen voor de horeca, zoals Indeed, of Monsterboard. 

Kaa

Gebruik offline kanalen voor je personeelsadvertentie

Als horecaondernemer is er in je dagelijkse werkzaamheden nauwelijks tijd voor een uitgebreide zoektocht naar personeel in de horeca. Toch moet je verschillende platforms gebruiken om gekwalificeerd personeel voor je horecazaak te vinden. Naast verschillende online platforms kun je altijd terugvallen op je persoonlijke netwerk. Vertel je vrienden, kennissen of collega’s dat je op zoek bent naar geschikt personeel voor je restaurant. Verwijzingen zijn een beproefde methode om nieuwe professionals te krijgen. Het kan een goed idee zijn om een beloning aan te bieden, zoals een bon voor je restaurant, om verwijzingen aan te moedigen.

Je kunt je personeelsadvertentie ook in je restaurant plaatsen om de aandacht te vestigen op de sollicitatie direct ter plaatse. Lokale kranten zijn ook een goede plaats om vacatures te plaatsen. Dit is een geweldige manier om mensen in je omgeving die niet primair digitaal op zoek zijn naar een nieuwe baan op te vangen.

Een vriendelijk gesprek voeren

Zodra de eerste sollicitaties binnenkomen en je potentiële kandidaten begint te interviewen, is het belangrijk om overtuigend te zijn in het gesprek. Creëer een aangename, ontspannen sfeer zodat je sollicitanten zich op hun gemak voelen. Vanwege het tekort aan geschoolde werknemers in de horeca 

Tegenwoordig wordt het steeds belangrijker om een goede indruk te maken en mensen te overtuigen door sympathiek te zijn. Als een gesprek je heeft overtuigd, moet je snel met een aanbod komen en niet te veel tijd laten verstrijken.

Een vriendelijk gesprek voeren

Het is niet voldoende om gekwalificeerd personeel aan boord te hebben. Een efficiënte personeelsplanning, van digitale tijdregistratie tot online dienstplanners en loonadministratie, maakt het voor je als horecaondernemer gemakkelijker om de stressvolle dagelijkse routine in de horecazaak het hoofd te bieden. SIDES biedt een slimme oplossing voor personeelsplanning die, in combinatie met de andere softwareoplossingen, de hele dagelijkse horeca activiteit op intelligente wijze aanstuurt.

Optimaliseer nu je personeelsplanning en bespaar kostbare middelen.

Contact Form DE
eatDOORI
Losteria
burgerme
USHI Logo
USHI

Vraag nu een gratis afspraak aan:

  • Ontvang een gratis introductie tot de SIDES-software
  • Verhoog je omzet tot 40%
  • Bezorg bestellingen tot 3x sneller
  • 100% veilig en voldoet aan alle normen
eatDOORI
L'Osteria
burgerme
USHI Logo
USHI