Jouw horeca kassasysteem: kosten, voordelen en tips
POS-systemen worden in verschillende sectoren gebruikt, waaronder in de horeca.
De POS is het centrale punt in een restaurant of bij een bezorgdienst, waaromheen de afhandeling van bestellingen draait. Een kassasysteem vergemakkelijkt het dagelijkse werk in de horeca en maakt de verwerking van bestellingen en betalingen mogelijk.
In dit artikel kom je te weten:
Wat is een POS-systeem?
Het Point of Sale-systeem, kortweg POS-systeem genoemd, is een verkooppunt waar klanten in een restaurant of winkel kunnen betalen. Klanten die online winkelen of bij de kassa komen, bevinden zich op het zogenaamde Point of Sale. Een POS-systeem stelt horecaondernemers in staat om betalingen van gasten te accepteren en bestellingen te volgen.
Hoe werkt een POS-systeem?
POS-systemen zijn vaak eenvoudig te bedienen. Maar hoe werkt het gebruik precies en zijn de kosten van het horeca kassasysteem ook echt de moeite waard? Horecaondernemers kunnen klanten ofwel in het restaurant ontvangen of online bestellingen laten plaatsen via de webshop van het restaurant. De afhandeling van bestellingen kan ter plaatse bij de kassa of digitaal plaatsvinden. Als klanten ter plaatse eten, kunnen ze, afhankelijk van het restaurant, hun bestelling aan de balie of aan tafel plaatsen. De bestelling wordt rechtstreeks in de kassa ingevoerd of door het bedienend personeel via een mobiel kassasysteem doorgegeven aan de kassa. Alle bestellingen worden verzameld in de POS en kunnen verder worden verwerkt in de keuken. Daarna kunnen gasten via de kassa betalen om de bestelling af te ronden.
Bij online bestellingen via de webshop kiest de gast de gerechten via het digitale menu en selecteert in de laatste stap de gewenste betaalmethode, bijvoorbeeld iDeal. Zo berekent het hore
Welke voordelen biedt kassasoftware voor de horeca?
Horecaondermers die een moderne horeca kassasoftware aanschaffen, hebben verschillende mogelijkheden om hun zaak verder te optimaliseren. Beginnend met het voor de hand liggende, past de nieuwere kassahardware aanzienlijk eleganter in het geheel en geeft elk horecabedrijf een modernere uitstraling. Het ontwerp is niet langer afhankelijk van de functies en tools, maar is puur voor de esthetiek. In plaats van een omvangrijke kassa staat er alleen een tablet of smal scherm op de toonbank, want goede software neemt niet veel ruimte in. Het restaurant wordt mobiel, omdat medewerkers nu flexibel toegang hebben tot alle belangrijke functies vanaf hun smartphone of tablet, en extra hardwareapparaten zoals bonprinters of kaartlezers hiermee kunnen worden verbonden.
Hetzelfde geldt voor de klantenservice. Alle verkoopkanalen maken gebruik van dezelfde digitale interface via het kassasysteem, waardoor het beheer aanzienlijk wordt vereenvoudigd. In het restaurant hebben eigenaren de mogelijkheid om bijna elk scherm om te zetten in een selfservice-terminal, waardoor gasten zelf kunnen bestellen en het personeel wordt ontlast. Maar ook online bestellingen van bezorgplatforms of de eigen webshop worden overzichtelijk verzameld in hetzelfde systeem. Alle relevante gegevens zijn veilig en vrij toegankelijk.
Uit welke hardware en software bestaat een POS-systeem?
Tegenwoordig maken restaurants gebruik van systemen die kunnen worden geïntegreerd met POS-software en verschillende hardwarecomponenten. Het middelpunt van elk apparaat is de kassa. Horecaondernemers die een restaurant of café runnen, beslissen zelf welke hardware ze naast de kassa willen gebruiken. De meeste horecazaken gebruiken bijvoorbeeld een kaartlezer om betalingen met bankpassen van hun klanten te verwerken. Een kassalade is de plaats waar contant geld wordt bewaard. Hoewel veel klanten tegenwoordig de voorkeur geven aan betalen met een kaart, is het gebruik van een geldlade nog steeds relevant, vooral in de horeca. Bovendien is de bonprinter aangesloten op het POS-systeem om bonnen af te drukken voor bestellingen.
De prijs van een kassasysteem voor de horeca varieert afhankelijk van de leverancier. Om een horecabedrijf efficiënt te runnen, kunnen extra hardwarecomponenten zoals tablets of monitoren op verschillende plaatsen in het restaurant worden ingezet. De keukenmonitor kan bijvoorbeeld in combinatie met de juiste keukenmanagementsoftware helpen bij het digitaliseren van de keukenprocessen. Tablets of mobiele bestelsystemen vergemakkelijken ook het opnemen van bestellingen door het bedienend personeel in het restaurant. Het is belangrijk bij het gebruik van restauranthardware dat deze wordt gecombineerd met de juiste software. SIDES biedt alles-in-één horecamanagementsoftware die alle processen in het restaurant digitaliseert en met elkaar verbindt.
Waarom is het de moeite waard om digitale kassasoftware te kopen?
De wereld wordt steeds digitaler, en niet alleen in kantoorbanen. Technologische vooruitgang wordt ook steeds meer gebruikt in andere sectoren. Dit geldt ook voor sectoren zoals de horeca. Met een uitgebreid digitaal kassasysteem voor de horeca, zoals het onze, krijg je de kans om jouw horecabedrijf eenvoudiger te sturen met behulp van cijfers. Om dit mogelijk te maken, bevat de software voor ons kassasysteem onder andere een digitaal kasboek dat bij de prijs is inbegrepen en direct is gekoppeld aan de TSE.
Bovendien kan er directe koppeling worden gemaakt tussen de kassa en jouw boekhouding, zodat de boekhouding rechtstreeks toegang heeft tot alle dagelijkse kasafsluitingen via een DATEV-admin-toegang. Hierdoor verdwijnt het vervelende papierwerk van een kasboek en daalt de foutenmarge.
Hoe maak je optimaal gebruik van een alles-in-één kassasysteem?
Zelfs als het meerdere modules bevat, blijft de belangrijkste functie van elk horeca kassasysteem de kassa, waar alle bestellingen vanuit verschillende kanalen worden verzameld en verwerkt, van de eigen horeca webshop tot instore-verkopen en bezorgplatforms zoals bijvoorbeeld Thuisbezorgd. SIDES gaat nog een stap verder met twee eenvoudige vragen. De klant heeft betaald – maar wat gebeurt er daarvoor en daarna?
De eerste vraag kan worden beantwoord via het geïntegreerde voorraadbeheersysteem, terwijl het antwoord op de tweede vraag afhangt van het type bedrijf. De bezorgservice-software biedt bezorgdiensten een Driver App met automatische routeplanning, chauffeursapp en nog veel meer. Het beheer van tafels kan rechtstreeks via de smartphone worden gedaan, waar het personeel met slechts een paar klikken tafels kan toevoegen, bestellingen kan splitsen en tegelijkertijd de rekening binnen handbereik heeft. Alle gegevens komen uiteindelijk weer samen in het horeca kassasysteem en zijn altijd beschikbaar als statistieken voor verdere analyse.
SIDES - het perfecte POS-systeem voor de horeca
Het POS-systeem van SIDES heeft een cloudgebaseerde TSE en voldoet aan alle eisen die een kassasysteem voor restaurants zou moeten hebben. De software voor de TSE-kassa kan individueel worden aangepast met aanvullende modules, zoals voorraadbeheer, personeelsbeheer of de self-order terminal. Ook de webshop van het restaurant en bestellingen via bezorgplatforms zoals Thuisbezorgd zijn dankzij de integratie direct verbonden met het POS-systeem, zodat alle bestellingen in één systeem worden samengevoegd. Met SIDES ben je optimaal uitgerust voor zowel restaurantactiviteiten als bezorgservice.
SIDES heeft een software ontwikkeld waarmee horecaondernemers hun restaurant kunnen laten uitgroeien tot een moderne franchise zonder de basisbouwstenen van het bedrijf te veranderen. Het horeca kassasysteem biedt een eenvoudige gebruikersinterface die individueel kan worden aangepast aan persoonlijke behoeften. Dit geldt voor voorraadbeheer, tafelbestellingen en alle online verkopen. Dankzij gecentraliseerd artikelbeheer kunnen gegevens vanaf slechts één locatie worden onderhouden en kunnen wijzigingen in alle kanalen in realtime worden doorgevoerd.
Vraag nu een gratis afspraak aan:
- Ontvang een gratis introductie tot de SIDES-software
- Verhoog je omzet tot 40%
- Bezorg bestellingen tot 3x sneller
- 100% veilig en voldoet aan alle normen