Zomer, zon, reistijd: 10 tips om je voor te bereiden op het toerismeseizoen
De zomer staat voor de deur en daarmee ook het vakantieseizoen. De laatste voorspellingen laten zien dat de toeristische sector zich volledig heeft hersteld na de pandemie van het coronavirus. Tegelijkertijd veranderen de reisgewoonten: het aantal overnachtingen in vakantiewoningen en -huizen is gestegen. Dit biedt nieuwe kansen voor restaurants, cafés en bars. Hier zijn 10 tips om je horecazaak voor te bereiden op het komende zomerseizoen:
Tip 1: Werk je Google-profiel bij
Tegenwoordig is Google Maps het belangrijkste hulpmiddel voor toeristen in een nieuwe stad of buurt. Onderzoek speelt een grote rol, vooral bij het bezoeken van een restaurant. Als eigenaar van een restaurant is het daarom extra belangrijk om te zorgen voor online aanwezigheid via Google Mijn Bedrijf (GMB) en jouw potentiële gasten te voorzien van alle relevante informatie, zoals actuele informatie over je openingstijden, aantrekkelijke foto’s van je zaak en vriendelijke reacties op reviews. Met Google Mijn Bedrijf kunnen potentiële gasten bij je reserveren (als je bij een Google-partner staat vermeld), met je chatten en een eerste blik werpen op het menu. Een ongelooflijk waardevol hulpmiddel voor de toeristische sector.
Tip 2: Wees vertegenwoordigd op sites als Tripadvisor etc.
Naast Google zijn er verschillende websites die gespecialiseerd zijn in restaurantbeoordelingen. Twee daarvan zijn Tripadvisor en Yelp. De invloed van online recensies op het imago – en de online populariteit – van restaurants is enorm. Wij raden aan om op alle recensies te reageren, de kritiekpunten aan te pakken en de gast eventueel te paaien met een gratis drankje of dessert bij een volgend bezoek.
Tip 3: Optimaliseer je buitenruimte
Buiten eten speelt een belangrijke rol in de zomermaanden. Naast de basisvereisten zoals vergunningen en de grootst mogelijke hygiëne, kan het, afhankelijk van de locatie, de moeite waard zijn om het publiek voetbal in je zaak te laten kijken. Maar zelfs zonder de focus op voetbal zijn er nog andere verborgen verkooppotentialen, zoals bestellen via een zelfbestellingsterminal of een QR-code aan tafel.
Tip 4: Bied een Engelse versie van je menu aan
Als je restaurant of café vaak wordt bezocht door internationale toeristen, is het handig om een Engelse versie van je menukaart beschikbaar te hebben. Dit hoeft niet per se op papier te zijn. Met een digitale menukaart – bijvoorbeeld in de vorm van een webshop – kun je gemakkelijk meerdere talen aanbieden en ook je personeelskosten minimaliseren via QR-code-bestellingen. Daarnaast is het een voordeel als het personeel ook een paar basiszinnen in het Engels kent.
Tip 5: Bied verschillende betaalmethoden aan
In veel landen wordt contant geld nauwelijks nog geaccepteerd, wat betekent dat elektronische betalingen en creditcards de meest gebruikte betaalmethoden zijn. Ook in Nederland merken horecaondernemers deze trend steeds meer dankzij de toerismesector. Er zijn horecazaken die al volledig zonder contante betalingen werken. Te veel moeite voor jou en je restaurant? Niet met ons! Wanneer je het SIDES horeca managementsysteem gebruikt in combinatie met SIDES Pay, heb je dankzij onze partner Stripe de beschikking over een breed scala aan betaalmethoden. Door dit aanbod zorg je ervoor dat ook je internationale gasten tevreden zijn en gebruik kunnen maken van de door jou aangeboden service.
Wil je meer weten over het gebruik van SIDES Pay? Wij helpen je graag met onze expertise.
Tip 6: Zorg voor een goede planning
Het inroosteren van personeel en het beheren van een personeelsbestand vergt veel zorg en tijd. Als restauranteigenaar moet je ervoor zorgen dat elke shift voldoende personeel heeft. Je moet er ook voor zorgen dat je personeel tevreden is met het werk en productief kan werken. Vooral in de zomermaanden en het hoogseizoen is het belangrijk om je planning goed in de gaten te houden. Effectieve software voor personeelsbeheer verhoogt de productiviteit, vergemakkelijkt workflows en zorgt voor een aangename werksfeer in jouw bedrijf. Maar er zijn ook andere hulpmiddelen die de druk op je personeel kunnen verlichten. Je vindt er een paar in de volgende secties.
Tip 7: Denk na over het gebruik van Self-Order-Terminals
Door moderne Self-Order-Terminals te gebruiken, kunnen je gasten gemakkelijk bestellen en betalen. Hierdoor kun je de wachtrijen in je restaurant verminderen en tegelijkertijd je personeelsbezetting optimaliseren. Self-Order-Terminals hebben hun waarde al bewezen in verschillende grotere franchiseketens zoals Burger King. Steeds meer zelfstandige bedrijven waarderen echter ook het gebruik van kiosksystemen – vooral als hun klanten waarde hechten aan snelheid. Vooral internationale toeristen zijn bekend met de werking van Self-Order-Terminals, omdat ze in andere landen veel vaker worden gebruikt dan in Nederland. Maar ook hier in Nederland overtuigen de voordelen steeds meer restauranthouders: meer flexibiliteit, snellere service, indien gewenst – meertaligheid en dankzij de SIDES Pay-koppeling een groot aantal betaalmogelijkheden voor toeristen.
Tip 8: Laat je gasten eenvoudig aan tafel bestellen met een QR-code
Als het gebruik van een Self-Order-Terminal voor jouw bedrijf te veel lijkt, kan het QR-code bestelsysteem een geweldig alternatief bieden voor toeristen en klanten. Via een interface met het SIDES kassasysteem en de restaurant-webshop kunnen je gasten met een QR-code de digitale menukaart openen en contactloos aan tafel bestellen. De bestelling wordt dan automatisch naar je kassa gestuurd en kan direct worden verwerkt. Je gast kiest zelf of hij/zij contantloos of liever contant wil betalen. Bij online betaling kan uiteraard ook fooi worden gegeven. Vooral tijdens drukke periodes in het toerismeseizoen, wanneer het opnemen van bestellingen langer kan duren, is het bestellen via QR-code een verlichtend hulpmiddel voor je personeel en zorgt het voor meer tevredenheid bij je klanten.
Tip 9: Optimaliseer je keukenprocessen
Het succes van een restaurant hangt grotendeels af van een efficiënte en goed georganiseerde keuken. Vooral tijdens drukke periodes kan er snel chaos ontstaan, wat leidt tot lange wachttijden. De digitalisering van processen en automatisering van werkstappen zorgt ervoor dat chaos tot een minimum wordt beperkt en het personeel zich kan richten op het belangrijkste – namelijk het bereiden van het eten. De SIDES Keukenmanager kan je hierbij helpen. Met de keukenmonitor software beheer je bestellingen digitaal op de monitor en maak je een einde aan papierwerk in de keuken! Dankzij flexibel configureerbare werkplekken kun je jouw personeel optimaal inzetten en leegloop voorkomen. Ons team geeft je graag een uitgebreid advies over de Keukenamanager.
Tip 10: Let op de beschikbaarheid van producten
Wanneer je een stormloop van toeristen krijgt, wil je niet moeten uitleggen dat sommige gerechten niet kunnen worden bereid vanwege een tekort aan ingrediënten. Met een goed voorraadbeheersysteem kun je de voorraadniveaus duidelijk en flexibel beheren en tijdig waarschuwen wanneer de voorraad bijna op is. Dankzij de intelligente cloudsoftware van SIDES worden alle wijzigingen in de voorraadbeheermodule in realtime doorgegeven. De bediening en applicatie zijn gebruiksvriendelijk ontworpen, zodat ook nieuwe medewerkers snel met de software overweg kunnen. Dit voorkomt knelpunten en stelt je in staat om snel en eenvoudig te reageren op pieken bij klanten.
Vraag nu een gratis afspraak aan:
- Ontvang een gratis introductie tot de SIDES-software
- Verhoog je omzet tot 40%
- Bezorg bestellingen tot 3x sneller
- 100% veilig en voldoet aan alle normen