Optimaliseer je horecaonderneming met de SIDES-software

Effectieve klantmarketing voor horecaondernemingen

Er zijn momenteel ongeveer 37.000 horecaondernemingen in Nederland. Velen van hen maken al gebruik van hun eigen of externe bezorgservice. Dat is geen toeval. In 2021 maakten zo’n 5 miljoen mensen gebruik van bezorgdiensten. Deze cijfers maken duidelijk dat het de moeite waard is om op dit gebied effectieve klantmarketing te voeren. Wij laten je zien hoe je met onze software nieuwe klanten bereikt en vooral je vaste klanten behoudt.

Wat is klantmarketing?

Bij klantmarketing ligt de focus op klantrelaties. Om klantmarketing succesvol uit te voeren, is het bijvoorbeeld van belang om informatie te verzamelen over de bestaande klanten.

Met de verzamelde data kunnen strategieën worden uitgewerkt om gericht klanten op te pikken en tegelijkertijd winst te maken. Daarom is de klantrelatie enorm belangrijk. Idealiter leidt het onderhouden van deze relaties tot de loyaliteit van de klanten.

De basis van een goede klantrelatie is klanttevredenheid. Dit kun je natuurlijk bereiken met een uitstekende service. Andere factoren bijvoorbeeld het assortiment, kan ook een ondersteunende werking hebben.

Gemiddeld kost het zeven keer meer om een klant te werven dan om hem te behouden. Welke tools voor klantbehoud zijn bijzonder veelbelovend in de horeca?
En hoe implementeer je ze met onze software? Dit leggen we je hieronder uit. 

Uiteindelijk leidt een combinatie van automatisering door technologie en persoonlijke service tot succes. Excellente service blijft absoluut onmisbaar als succesfactor in de horeca.

5 redenen waarom klantbehoud zo belangrijk is

Waarom zou je werken aan klantbehoud? We hebben hier vijf goede redenen voor je op een rij gezet waarom dit zinvol is.

  1. De marge voor vaste klanten is hoger dan voor nieuwe klanten.
  2. Vaste klanten zijn meer bereid een hogere prijs te betalen.
  3. Tevreden vaste klanten zijn gratis marketing, omdat ze je restaurant aanbevelen aan anderen.
  4. Vaste klanten bestellen vaker en vaker.
  5. Als er iets mis is, zijn vaste klanten meer vergevingsgezind voor fouten.

Hoe bind je klanten aan je horecaonderneming?

Bedenk iets speciaals
Is de bestelling te laat? Of was het de verjaardag van de gast? Verras klanten met iets bijzonders. Enkele voorbeelden: een gratis drankje, een extra maaltijd of een persoonlijke boodschap op de verpakking kan al een positieve reactie van klanten oproepen. Zo krijg je tevreden klanten die bij je blijven bestellen en ook je bedrijf aanbevelen.

Voucheracties
Met voucher- of kortingsacties genereer je eenvoudig extra omzet. Deze maak je simpel zelf aan in je eigen webshop. Je kunt gebruikmaken van verschillende kortingen die individueel zijn aangepast aan jouw horecaconcept. Deze kortingen kun je dan onder andere voor bepaalde dagen instellen. Een voorbeeld zou zijn: elke woensdag een kortingsaanbieding – “alle pizza’s voor € 5” of “10% korting op alle menu’s”.

Beloon je klanten

Met het digitale loyaliteitsprogramma van SIDES bindt je jouw klanten op lange termijn aan je restaurant. Dit biedt veel voordelen: met een aantrekkelijk loyaliteitsprogramma biedt je jouw klanten een duurzame prikkel om te kopen en voer je kostenefficiënte marketing uit. Hierdoor stijgt de klanttevredenheid en realiseer je meer omzet.

Het loyaliteitsprogramma kan ter plaatse in het restaurant of in de webshop worden gebruikt. Jij bepaalt of klanten een account kunnen aanmaken om deel te nemen. Bij elke bestelling kunnen dan punten worden verzameld, die een bepaalde geldwaarde hebben. Klanten kunnen de punten dan op een later tijdstip inwisselen. Je bepaalt zelf hoeveel een enkel punt waard is.

Ons digitale loyaliteitsprogramma kan individueel op je restaurant worden afgestemd. Je kiest zelf of er punten verzameld moeten worden op artikel-, winkelwagen- of productgroep niveau. Als je meerdere filialen beheert, kun je ook beslissen of het loyaliteitsprogramma in alle restaurants wordt aangeboden of alleen in geselecteerde filialen.

Een groot neveneffect van een digitaal loyaliteitsprogramma voor jou is dat je klantgegevens kunt verzamelen. Je ontvangt informatie over het koopgedrag en de voorkeuren van je klanten, die je kunt verzamelen en evalueren. Daarnaast kun je ook gebruikmaken van demografische gegevens en locatie-informatie en geo-coördinaten. De gegevens kunnen nauwkeurig op datum worden gedefinieerd en bij bedrijven met meerdere vestigingen ook aan de afzonderlijke locaties worden toegewezen.

Conclusie

Elke horecaondernemer zou vandaag de dag moeten profiteren van de digitale mogelijkheden van klantenbinding. Deze zijn vooral effectief voor horecaondernemingen: Met je eigen webshop kun je voucher- en kortingsacties digitaal beheren. Een digitaal loyaliteitsprogramma is een andere manier om je klanten aan je restaurant te binden. De respons moet nauwlettend worden gevolgd en de maatregelen moeten altijd worden aangepast afhankelijk van het succes. Als je succesvol bent, kun je verdere stappen ondernemen.

Ben je al SIDES-klant?

eatDOORI
Losteria
burgerme
USHI Logo
USHI

Vraag nu een gratis afspraak aan:

  • Ontvang een gratis introductie tot de SIDES-software
  • Verhoog je omzet tot 40%
  • Bezorg bestellingen tot 3x sneller
  • 100% veilig en voldoet aan de belastingdienst
eatDOORI
Losteria
burgerme
USHI Logo
USHI