Ga jij met jouw bedrijf mee met de ontwikkelingen?

Digitalisering en social media in een snelvaart

Maart 2020 betekende het begin van een historisch moment in de horecabranche. Een van de momenten waarop de constante groei en succes veranderde  in een onzekere periode die zorgde voor een stilstand binnen de branche. Hierdoor brak een nieuw tijdperk aan waarin vernieuwing en vervanging de hoofdlijnen waren doormiddel van digitalisering.

 

Digitalisering VS digitalisatie

De ruim 2 jaar die inmiddels zijn verstreken sinds het begin van de COVID-19-pandemie stonden in het teken van vernieuwing en vervanging. Van het vernieuwen of heruitvinden van klassieke horecaconcepten. Het vervangen van verouderde systemen waar tekortkomingen eerder nooit een issue waren, maar er nu voor zorgden dat ondernemers het contact verloren met hun gasten.

Horeca en digitalisering waren ook voor corona al bekende van elkaar. Maar door de stilstand is digitalisering in een snelvaart terechtgekomen. Denk hierbij aan een serveerster die een bestelling opneemt met een telefoon/tablet in plaats van een notitieblokje. Dit is een duidelijk voorbeeld van digitalisering, wat door de meeste mensen als een normaal proces wordt beschouwd.

Het verschil tussen deze toepassing van technologie in de horeca en veel van de ontwikkelingen die gedurende de pandemie tot stand zijn gekomen is het verschil tussen digitalisering en digitalisatie. Digitalisering is de overgang naar digitale vorm: een handheld is de digitale vervanger van het welbekende notitieboekje. Digitalisatie heeft betrekking op het gebruik van digitale technologieën om een bedrijfsmodel te veranderen en nieuwe inkomsten te generen. Het voornaamste gevolg van COVID-19 was dat direct contact niet langer mogelijk was en dat bedrijfsmodellen aan die omstandigheid moesten worden aangepast. Dit leidde tot een nieuwe golf binnen de horeca: digitalisatie ter vervanging van menselijke interacties. 

De belangrijkste veranderingen tijdens deze periode:

  • Maaltijdbezorging en afhalen: dit is misschien dan wel de meeste populairste vorm van digitalisering. Tegenwoordig is het niet meer dan normaal om eten te bestellen via een bezorgservice. Bestellingen zijn dan ook gestegen met meer dan 60%.
  • Digitale menu’s en QR-codes: de mogelijkheid om eten te bestellen via een bezorgzuil of vanaf je telefoon is niet meer weg te denken. Maar ook de QR-code is enorm van belang geworden in het dagelijks leven. Het kunnen bestellen aan tafel zonder een serveerder of het online menu kunnen opzoeken met een scan van een QR-code is de normale gang van zaken tegenwoordig.
  • Online bestellen en betalen: Eten bestellen via een website of link? Het is nog nooit zo makkelijk geweest! Twee klikken en je avondeten is besteld. Eveneens het betalen van een drankje doormiddel van je telefoon.

Social media

Het gebruik van social media is niet meer weg te denken. Een aantal van de populairste social media kanalen zijn LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. Maar waar kan jij het beste je bedrijf online promoten? 

Het doel van social media is het verhogen van je naamsbekendheid, het laten vinden, binden en behouden van klanten en hiermee het imago te versterken. Social media wordt dagelijks ingezet om activiteiten te vermelden en te communiceren met klanten. Toch blijkt uit onderzoek dat 40% van de horecaondernemers niks doet met social media voor het promoten van zijn/haar bedrijf. De reden die ze hiervoor opgaven was dat het te veel tijd in beslag nam, er het nut niet van inzien of hiervoor te weinig over kennis beschikken.

Het nut van social media!

  • Voor bereik en publiciteit: Laat je gasten jouw verhaal vertellen door hun ervaringen te delen. Gasten checken vaak online in en delen vaak een foto van hun gerechten, een bijzondere wijn of die ene speciale cocktail waar ze niet over uit gepraat raken. Als een gast dit doet is het voor jouw als ondernemer een kleine stap om dit weer te delen op jouw netwerk. Een groter bereik en betere publiciteit kan je bijna niet hebben.
  • Het overbrengen van gevoel: met social media kun je jouw sfeer en gevoel van je horecaonderneming overbrengen. Doormiddel van social media moet je de gastvrijheid van je horecazaak laten zien. Dit in samenwerking met de tevredenheid van klanten, de prettige sfeer en een sterke menukaart zorgt voor een must bij de klant om langs te komen.
  • Online reviews: Steeds meer gasten plaatsen online reviews over hun belevenis aan jouw restaurant. Voor jouw als ondernemer is er geen beter beeld van de klantenbelevenis die je kan krijgen dan door middel van reviews. Reviews zijn niet alleen voor jouw fijn maar voor toekomstige klanten is dit een meetbare manier om te kijken of jouw restaurant bij hun past.

Hoe helpt SIDES hierin?

Met deze kennis in je achterhoofd, hoe zorg je er als horecaondernemer voor dat je deze informatie goed gebruikt? SIDES biedt hiervoor de manier om een digitale transformatie door te zetten. COVID-19 heeft voor een hoop nieuwe trends gezorgd zoals het contactloos kunnen bestellen, Het bezorgen van het eten en het online eten kunnen bestellen. 

Dankzij de verscheidene modules die SIDES aanbied kan hierin worden voorzien. Met de webshop & app bouwt SIDES een eigen webshop voor jouw onderneming waardoor consumenten gemakkelijk bij je kunnen bestellen.

Met de modules voor QR-code bestelling en de bestelzuil module kun je jouw gasten de mogelijkheid bieden contactloos te betalen.

Met het kassasysteem en de driver-app modules zorgt SIDES voor een naadloze integratie tussen de 2 modules. Die ervoor zorgen dat de flow van jouw bezorgdienst vlekkeloos verloopt.

Voor meer informatie klik op onderstaande button!

 

Ben je al SIDES-klant?

eatDOORI
Losteria
burgerme
USHI Logo
USHI

Vraag nu een gratis afspraak aan:

  • Ontvang een gratis introductie tot de SIDES-software
  • Verhoog je omzet tot 40%
  • Bezorg bestellingen tot 3x sneller
  • 100% veilig en voldoet aan de belastingdienst
eatDOORI
Losteria
burgerme
USHI Logo
USHI