Lunch in de horeca

5 Tips om je lunchaanbod aantrekkelijker te maken

De lunchmarkt is een hevig bevochten markt in de horeca. Niet alleen andere restaurants vormen concurrentie, ook supermarkten integreren steeds meer gastronomische elementen in hun winkels. Terwijl er vroeger alleen de klassieke ÔÇťwarme toonbankÔÇŁ was, vinden we nu veel vaker sushibars en saladebars in supermarkten.

 

Maar het is niet alleen de concurrentie, ook andere factoren beïnvloeden de verkoop tijdens lunchtijd. Het aantal mensen dat vanuit huis werkt, is sinds de coronatijd in 2020 aanzienlijk gestegen. Waar voor 2020 slechts gemiddeld 4% van de werknemers thuiswerkte, stabiliseerde dit percentage zich begin 2021 tot bijna 25%. En de trend naar remote werken blijft stijgen. En als je eenmaal thuiswerkt, is de weg naar het brood of het fornuis minder ver dan naar het dichtstbijzijnde restaurant.

 

Hier zijn 5 tips hoe je jouw lunchaanbod aantrekkelijker kunt maken om nieuwe klanten aan te trekken en zo meer omzet te genereren.

Stem je lunchaanbod af op de doelgroep

Als ervaren restauranthouder ben je zeker niet vreemd met het analyseren van je concurrenten. Het is raadzaam om ook je buurt onder de loep te nemen, vooral als het gaat om het lunchmenu. Is er een supermarkt in je buurt? Welke lunchmogelijkheden bieden de restaurants en caf├ęs om de hoek? Zijn er veel bedrijven in je buurt of is het meer een buurt voor gezinnen? Of is het een populaire ontmoetingsplaats voor studenten van de nabijgelegen universiteit? Pas je aanbod aan deze doelgroep aan zonder je USP te verliezen.

Heb je bijvoorbeeld gemerkt dat er rond lunchtijd veel gezinnen in de buurt zijn? Dan kun je een speciaal aanbod voor kinderen overwegen, zoals een speciale kinderlunchkaart of – indien mogelijk – een kleine speelruimte.

Zijn er meer bedrijven in de buurt gevestigd, dan is een gezond, niet te zwaar lunchaanbod misschien de juiste keuze. Een snelle bereiding is hierbij essentieel, want pauzes zijn beperkt. In het algemeen ligt de nadruk op snelle service tijdens de lunch.

Bied je lunchmenu aan voor bezorging en afhaling

De bezorg- en to-go-business is booming, vooral rond lunchtijd. Vooral in stedelijke gebieden, waar de tijd krap is en het tempo hectisch, zou je restaurant de optie moeten bieden om heerlijke maaltijden rechtstreeks op je werk of thuis te bezorgen of gebruik te maken van een korte pauze om je favoriete gerecht zelf af te halen. De voordelen liggen voor de hand: tijdsbesparing, gemak en variatie. Daarom is het des te belangrijker om je aanbod zo laagdrempelig mogelijk te maken. Een eigen webshop en/of app kan hierbij helpen. Vooraf ingestelde afhaal- en bezorgtijden maken het voor restauranthouders makkelijker om te plannen. Het is belangrijk om je aan deze tijden te houden, anders loert een slechte recensie letterlijk om de hoek.

Ook de verpakking mag je niet verwaarlozen. Zoek uit welke wegwerpverpakking het beste is voor je gerechten. Kun je duurzame materialen of herbruikbare verpakkingen gebruiken? De verscheidenheid aan aanbieders is groot en het proces met statiegeld of via apps is niet altijd even eenvoudig.

De integratie en invoering van het statiegeldsysteem in jouw bedrijf vereist intensief onderzoek en een nauwkeurige voorbereiding. Met SIDES kun je verschillende interfaces gebruiken of jouw eigen statiegeldsysteem in de software integreren.

 

Meer informatie

Trek klanten aan met exclusieve aanbiedingen

Zelfs als je al een goede positie hebt met je lunchmenu en je bezorg- en afhaalopties, is het belangrijk om speciale aanbiedingen klaar te hebben liggen voor nieuwe gasten en vaste klanten.

Ook hier vari├źren de opties afhankelijk van je belangrijkste doelgroep. Waar bedrijven eerder worden aangetrokken door vaste kortingen en de mogelijkheid tot groepsbestellingen in de webshop, zullen individuele klanten eerder gevarieerde aanbiedingen, een klein gratis dessert bij hun bestelling of de optie van een klantenkaart of bonussysteem waarderen.

Je kunt ook speciale aanbiedingspakketten samenstellen om de gemiddelde ordergrootte te verhogen. Een snel voorgerecht met een lichte dagschotel en een non-alcoholisch drankje voor een vaste prijs is zowel aantrekkelijk als effectieve reclame. Houd er bij het kiezen van de gerechten wel rekening mee dat er meestal maar zo’n 40-50 minuten zit tussen het moment dat de bestelling wordt geplaatst en het moment dat de rekening ’s middags wordt betaald.

Promoot je lunchaanbod gericht & creatief

Om succesvol reclame te maken voor je lunchaanbod, kun je verschillende strategie├źn gebruiken. Ten eerste is een duidelijke en aantrekkelijke presentatie op je menukaart of promotiemateriaal zoals flyers cruciaal. Het lunchaanbod moet duidelijk naar voren komen, met aantrekkelijke beschrijvingen van de gerechten en mogelijke combinaties. Je kunt ook gericht gebruik maken van social media┬á om je lunchaanbod onder de aandacht te brengen. Met aansprekende foto’s van de gerechten en regelmatige posts over actuele aanbiedingen kunnen restaurants de aandacht van potenti├źle klanten trekken en hen aanmoedigen om het lunchaanbod te proberen. Aanwezigheid op platforms zoals Google My Business is essentieel. Houd je vermelding actueel en aantrekkelijk, want zoekopdrachten naar restaurants via Google of Google Maps zijn een van de belangrijkste bouwstenen geworden voor het aantrekken van nieuwe klanten.

Het is ook belangrijk om contact te leggen met lokale bedrijven en kantoren in de buurt. Een restaurant kan flyers of speciale aanbiedingen rechtstreeks verspreiden naar bedrijven in de buurt of met hen een samenwerking aangaan om personeelskortingen aan te bieden.
Als je al contactgegevens van klanten hebt verzameld via je eigen webshop, gebruik die dan om hen via nieuwsbrieven te attenderen op je lunchaanbieding. Het is belangrijk om ze niet te overspoelen. E├ęn keer per week is genoeg (zolang je wisselende aanbiedingen hebt). Adverteren op Google of lokale platforms is ook denkbaar. Dit vergt veel expertise en budget en moet daarom zorgvuldig worden overwogen.

Promoot speciale aanbiedingen tijdens lunchtijd

Zoals al vermeld in tip 3, kunnen speciale acties klanten niet alleen aantrekken, maar ook tot terugkerende gasten maken. We hebben hier een paar idee├źn verzameld die verder gaan dan Happy Hour en speciale aanbiedingen, en laten zien hoe dat eruit zou kunnen zien.

Zakelijke brunch: wanneer de meeste mensen aan een brunch denken, denken ze vaak aan twee vrienden met een glas vers geperst sinaasappelsap en mousserende wijn, avocadoplakjes en een gepocheerd ei. Dit kan echter ook worden aangepast voor bedrijven. Als de ruimte het toelaat, zou je verschillende grotere groepen tafels kunnen opzetten (met reservering, natuurlijk) en bedrijven de kans geven om zaken en plezier te combineren. Iets eenvoudiger: bied deze zakelijke brunch aan om te laten bezorgen en bespaar jezelf het gedoe van herschikken.

Kinderlunches tijdens de feestdagen: Ouders weten het, vakanties lijken altijd maar door te gaan. Een restaurantbezoek tijdens de lunch kan dan verlichting bieden. Of het nu┬á┬ágaat om een pizza met teddy-oren of de mogelijkheid dat kinderen hun eigen sushi aan tafel kunnen rollen ÔÇô als de doelgroep juist is, kan het de moeite waard zijn om dit uit te proberen.

Conclusie

Bij alle promotie- en reclamemaatregelen moet rekening worden gehouden met het budget. Het berekenen van het lunchmenu is nog maar het begin. Maar als verschillende tips gericht worden ingezet, kan de lunch bijdragen aan een stijging van de verkoop.

Contact Form DE
immergr├╝n Logo
immergr├╝n
Losteria
burgerme
Hans im Gl├╝ck
Hans im Gl├╝ck

Vraag nu een gratis afspraak aan:

  • Ontvang een gratis introductie tot de SIDES-software
  • Verhoog je omzet tot 40%
  • Bezorg bestellingen tot 3x sneller
  • 100% veilig en voldoet aan alle normen
immergr├╝n Logo
immergr├╝n
L'Osteria
burgerme
Hans im Gl├╝ck
Hans im Gl├╝ck

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie

U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Youtube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.

Meer informatie